Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Står i färd med att köpa en Volvo V60cc 2021 B4 . ELHYBRID.
FInns där några vanliga fel man ska kika efter eller andra fallgropar som kan göra en besviken?
Kan man köra den endast på batteriet?
Kan man fjärrstarta den via Volvo On Call ?
Navigation Pro funkar den utan att ansluta en telefon?
Vad menas med Keyless Entry and Start, Keyless vet jag vad det innebär.
Är ni som har en sådan bil nöjda?
Står i färd med att köpa en Volvo V60cc 2021 B4 . ELHYBRID.
FInns där några vanliga fel man ska kika efter eller andra fallgropar som kan göra en besviken?

Elbaklucka som ger upp - lyssna efter missljud eller om det trögare. Panoramatak som börjar läcka - undvik (Volvo säger sig ha ny lösning från 2022 tror jag det är - går att googla fram). Dörrlås som fryser på vintern är alla SPA-Volvo ökända för men det är ju svårt att testa nu på sommaren.

Kan man köra den endast på batteriet?
Som redan sagts - nej.

Kan man fjärrstarta den via Volvo On Call ?
Ja

Navigation Pro funkar den utan att ansluta en telefon?
Inte testat men skulle säga ja.

Vad menas med Keyless Entry and Start, Keyless vet jag vad det innebär.
Dörrarna låses/låser upp med beröring av dörrhandtag. Tror du skall kunna öppna bakluckan med fotrörelse under stötfångaren bak (har det på min -24).

Är ni som har en sådan bil nöjda?

Bara haft min sen i våras/800 mil men grymt nöjd så här långt. Fin att köra och grym komfort (körde BMW G21 innan).
Jag har också kikat på V60 runt den årsmodell du frågar om, för att se om det är en sådan jag ska köpa nästa gång det blir dags att byta bil. Jag tror det ligger till så här:
Volvo kallar V60 B4 (och B3, B5, B6) för mildhybrid, dvs elmotorn är bara tänkt som lite hjälp, för att få ner bränsleförbrukningen. Observera att det finns både B4 med bensinmotor och med dieselmotor, mig veterligen går det inte att se från utsidan vilken motor en bil har.

Alla V60 av dessa årsmodeller verkar ha keyless start, dvs för att låsa upp dörren måste du trycka på knappen på fjärrkontrollen, däremot räcker det med att ha nyckeln i fickan när du ska starta bilen.
Väldigt många bilar (gissningsvis 90-95%) har dock utrustningspaket (t ex Momentum Advanced) där det ingår även keyless entry. Detta innebär att du kan låsa upp och låsa dörrarna med nyckeln kvar i fickan.
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]