Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Helgason skrev: sön 18 aug 2024, 16:20 Den används när du har farthållaren på, bläddra med höger knappen då fåru assist pilot, den vänstra bara går tillbaka.
Nä det funkar inte så. Höger knapp skiftar mellan de två funktionerna för varje gång du trycker på dem.
valln skrev: mån 19 aug 2024, 09:46 På min v60 2020 har vänster rattknapp också en fullständigt idiotisk funktion som sätter någon egen hastighetsgräns, riktigt illa när man råkar komma in i det funktionen oavsiktligt. Kör till en p-ficka och starta om bilen har jag ibland fått göra.
Funktionen har naturligtvis någon fräsigt ord på engelska som jag inte orkar googla fram.
Inte på min, eller så funkar inte funktionen i bilen som tur är.
agh39 skrev:Står: 1 Fartbegränsare, Farthållare, Adaptiv farthållare*, Avståndsvarning* och Pilot Assist.

Borde väl vara fartbegränsare då som i en del andra v60 men det har du väl kollat?
Eftersom det är en V60 MY23 så finns det ingen fartbegränsare, och inte heller något meddelande att man kör för fort (tack och lov). Detta kom först på MY24.
Ehm, det står ju bokstavligen på Volvocars hemsida vad knapparna gör om man bara trycker sig in på funktionerna.

Vänster knapp och höger knapp - Växlar mellan fartbegränsare, den adaptiva farthållaren (ACC - Adaptive Cruise Control) och Pilot Assist.

Upp och ner knappen justerar hastigheten på fartbegränsaren, adaptiva farthållaren och pilot assist upp eller ner med 5 km/h i taget.

Mittenknappen aktiverar eller avaktiverar funktionen.
Demonen skrev:Ehm, det står ju bokstavligen på Volvocars hemsida vad knapparna gör om man bara trycker sig in på funktionerna.

Vänster knapp och höger knapp - Växlar mellan fartbegränsare, den adaptiva farthållaren (ACC - Adaptive Cruise Control) och Pilot Assist.

Som jag har skrivit i tråden så vet jag vad de andra knapparna gör och vänster knapp gör inte det du skriver utan den har ingen funktion alls. Höger knapp växlar mellan ACC och fplot assist om vartannat och MY23 har ingen fartbegränsare alls.

Upp och ner knappen justerar hastigheten på fartbegränsaren, adaptiva farthållaren och pilot assist upp eller ner med 5 km/h i taget.

Mittenknappen aktiverar eller avaktiverar funktionen.
Som jag har skrivit tidigare så har jag koll på vad de andra knapparna gör. Höger knapp ger om vartannat Pilot Assist och ACC, inte vänster.
Bilen har ingen fartbegränsare i vår årsmodell. Det står inget sådant i min manual för MY23.

Så här står det:
Text.jpg
Text.jpg (55.45 KiB) Visad 469 gånger
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]