Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har precis köpt en XC60 B4 MY22 och är så här långt väldigt nöjd med den.
(EDIT: XC70 => XC60).

Det är en (onödig) sak jag undrar över: om man släcker kartan på instrumentskärmen så blir det ett stort hål i mitten. Finns det en möjlighet att låta hastighetsmätare och varvtal osv ta större plats i det fallet? Jag inser att Google-systemet "äger" den delen av instrumentpanelen men kanske kunde den visa något annat i den tomma ytan?

Jag bytte upp mig från från XC70 -16 och där kunde man ändra utseende på instrumentpanelen, kan man det även i XC60? Har inte hittat någon info om det så jag gissar att det inte går, men tror ni att något är på gång?

En sista fråga: på min gamla Saab 9-3 fanns night mode där man kunde släcka allt utom det viktigaste dvs hastighetsmätare och varningsikoner. Finns motsvarande här att man kan släcka ner centrumskärmen eller kanske ladda ner en app som är svart?
Senast redigerad av 1 MrSpock, redigerad totalt 0 gånger.
Har bara haft Googles infotainmentsystem i hyr- och lånebilar men aldrig riktigt tagit mig tid att utforska området i fråga. Troligen finns det de som kan bidra med vidare information.

Som du märkt går det att skifta mellan en vy med karta och en utan. För att fylla den tomma yta som dyker upp när man väljer bort kartan kan man välja att få information från färddatorn visad där. Det gör du genom att välja läget där kartan inte syns och sedan trycker du på mittenknappen med en cirkel på rattens högra knappsats. Utöver det vet jag inte hur mycket man kan justera. Googles operativsystem erbjuder dock i det här avseendet ännu färre möjligheter för justering än det föregående operativsystemet Sensus.
Vi kan inte göra ett skvatt med förardisplayen. Det är, milt uttryckt, obegripligt uselt av Volvo och en skam.

Är det viktigt kan man fråga sig? Kanske inte, men dem flesta bilmärken ger en möjligheten att ändra valfritt och även Volvo själva har ju haft den möjligheten, men sen ändrades detta av någon oförklarlig anledning och här står vi med nyare bilar, men begränsade möjligheter.

Gällande centerdisplayen kan du trycka och hålla in mittenknappen, efter någon sekund släcks skärmen och går in i ett ”rengöringsläge” den blir då svart. Du väcker upp skärmen på samma sätt, tryck och håll in knappen så poppar den upp igen. Riktigt störande att den displayen inte kan sänkas i ljusstyrka separat.

Jag gillar vissa saker med min MY24 XC60, men, med risk att låta som en papegoja som jag skrivit i någon annan tråd, det är min första och sista Volvo.
Supfam skrev: fre 23 aug 2024, 13:23 Vi kan inte göra ett skvatt med förardisplayen. Det är, milt uttryckt, obegripligt uselt av Volvo och en skam.

Är det viktigt kan man fråga sig? Kanske inte, men dem flesta bilmärken ger en möjligheten att ändra valfritt och även Volvo själva har ju haft den möjligheten, men sen ändrades detta av någon oförklarlig anledning och här står vi med nyare bilar, men begränsade möjligheter.

Gällande centerdisplayen kan du trycka och hålla in mittenknappen, efter någon sekund släcks skärmen och går in i ett ”rengöringsläge” den blir då svart. Du väcker upp skärmen på samma sätt, tryck och håll in knappen så poppar den upp igen. Riktigt störande att den displayen inte kan sänkas i ljusstyrka separat.

Jag gillar vissa saker med min MY24 XC60, men, med risk att låta som en papegoja som jag skrivit i någon annan tråd, det är min första och sista Volvo.
Tack för svaret. Ja just det, rengöringsläget hade jag glömt. Frågan är om musik fortsätter spela osv. Ska testa!
ShogunX skrev: fre 23 aug 2024, 11:36 Har bara haft Googles infotainmentsystem i hyr- och lånebilar men aldrig riktigt tagit mig tid att utforska området i fråga. Troligen finns det de som kan bidra med vidare information.

Som du märkt går det att skifta mellan en vy med karta och en utan. För att fylla den tomma yta som dyker upp när man väljer bort kartan kan man välja att få information från färddatorn visad där. Det gör du genom att välja läget där kartan inte syns och sedan trycker du på mittenknappen med en cirkel på rattens högra knappsats. Utöver det vet jag inte hur mycket man kan justera. Googles operativsystem erbjuder dock i det här avseendet ännu färre möjligheter för justering än det föregående operativsystemet Sensus.
Det är ju ingen stor grej, men det är lite fattigt. På XC70 fick man lite olika data i de olika lägena, t.ex. en ECO-mätare om man är intresserad av sådant. Det kommer kanske i senare versioner.
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]