- ons 31 jul 2024, 01:05
#1585287
Den (för tillfället) nya växellådan, som man kan kalla för ”den nya”, är precis som det nämns ovan; en mer sportig växellåda. Den växlar vid högre varv och växlar även ner tidigare. Den (för tillfället) gamla växellådan, som man kan kalla för ”den gamla”, är en mer komfortinriktad växellåda som växlar vid lägre varv, håller växlarna längre och i stort är lite mer förfinad.
Den nya växellådan bidrar vanligtvis till kraftigare motorbromsning men som det nämns är de bilarna konfigurerade till att istället övergå till coasting. Generellt sett kräver den gamla växellådan mindre underhåll, även om intervall för byte av växellådsolja finns och bör följas.
Siffrorna pekar på att de bilarna med den nya växellådan har en något lägre förbrukning men är också snabbare från 0-100 km/h. V60 var dock som snabbast med den rena bensinmotorn (T4) kopplad till den gamla växellådan, jämfört med mildhybriden (B4) ihop med gamla växellådan samt med mildhybriden (B4) och den nya växellådan. Samma sak gäller S60 i samma utföranden. En ökning i prestanda ses också hos S/V60 B3 där de med den nya växellådan är kvickare. En jämförelse mellan dem och en motsvarande bensinmotor (alltså T3) med gamla växellådan kan inte göras då ett sådant motoralternativ aldrig har varit tillgängligt för S/V60.
Hur pålitlig just den nya växellådan är känns fortfarande lite för tidigt att säga. Jag har dock inte fått höra om någon form av problem kopplade till den. Däremot bör man räkna in att det just nu troligen är relativt få ägare som har passerat intervallen för byte av växellådsoljan och ännu färre som har utfört ett byte av den.
Den nya växellådan bidrar vanligtvis till kraftigare motorbromsning men som det nämns är de bilarna konfigurerade till att istället övergå till coasting. Generellt sett kräver den gamla växellådan mindre underhåll, även om intervall för byte av växellådsolja finns och bör följas.
Siffrorna pekar på att de bilarna med den nya växellådan har en något lägre förbrukning men är också snabbare från 0-100 km/h. V60 var dock som snabbast med den rena bensinmotorn (T4) kopplad till den gamla växellådan, jämfört med mildhybriden (B4) ihop med gamla växellådan samt med mildhybriden (B4) och den nya växellådan. Samma sak gäller S60 i samma utföranden. En ökning i prestanda ses också hos S/V60 B3 där de med den nya växellådan är kvickare. En jämförelse mellan dem och en motsvarande bensinmotor (alltså T3) med gamla växellådan kan inte göras då ett sådant motoralternativ aldrig har varit tillgängligt för S/V60.
Hur pålitlig just den nya växellådan är känns fortfarande lite för tidigt att säga. Jag har dock inte fått höra om någon form av problem kopplade till den. Däremot bör man räkna in att det just nu troligen är relativt få ägare som har passerat intervallen för byte av växellådsoljan och ännu färre som har utfört ett byte av den.
• 2016 S60 D4 R-Design
• 2018 V40 Cross Country D4 Summum
• 2018 V40 Cross Country D4 Summum