Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Castillobjorneberg
Jag ”fick” just min nya xc60 (årsmodell -25) med HK ljud. Tycker ändå det är stor skillnad vs standard-stereon och tänk på att högtalare behöver ett antal timmar innan membranen presterar på topp. Mina låter forfarande lite tyglat men det brukar komma. Om du tvekar prova en xc60 hos bilhandlaren med HK och en utan. Bra ljud är ju rätt subjektivt :-)
Användarvisningsbild
av Swehiort
Castillobjorneberg skrev:Jag ”fick” just min nya xc60 (årsmodell -25) med HK ljud. Tycker ändå det är stor skillnad vs standard-stereon och tänk på att högtalare behöver ett antal timmar innan membranen presterar på topp. Mina låter forfarande lite tyglat men det brukar komma. Om du tvekar prova en xc60 hos bilhandlaren med HK och en utan. Bra ljud är ju rätt subjektivt :-)
Håller med dig. Tycker det är ett lyft jämfört med en standard jag hade i min V90. Kör med Surroundläget och tycker det ger en luftig ljudbild som passar den musik jag spelar mest.
av Kmattsson
Hej

För tre månader sedan plockade jag ut en XC60 med Harman Kardon, och jag är besviken.
Och för att få det sagt. Jag har full respekt för allas egna åsikter, är glad för er som är nöjda. Hur man upplever ljud är subjektivt.

Mitt problem med XC60´s HK är att jag upplever ljudbilden väldigt obalanserad, eller kanske förvrängd. Lite oklar hur man ska beskriva det.
Visst är ljudet klart, men det är något som gör att det skär i öronen när man krämar på. Tror inte problemet sitter i diskanten utan snarare i övre mellanregistret.
Basen undrar jag om den ens är igång under vissa låtar.
Innan jag fick XC60´n hade jag en V90 CC-2021 med Harman Kardon, och det ljudet älskade jag. Väldigt dynamiskt, hanterade de flesta musikstilar. Inbjöd till att höja volymen, det var fest i bilen varje morgon när man körde till jobbet.
I V90´n körde jag med funktionen "Optimerad för förarplats" och tycker det lät mer roligt. I XC60´n tycker jag ljudbilden blir sämre när jag använder den funktionen.
Körde Spotify och Tune In.
Nu med XC60´n körde jag Spotify i början och jag tänkte "-va i helvette", ställde in för maximal ljudkvalitet.
Drog hem Tidal i förhoppning om att det skulle göra lite skillnad, och visst gjorde det skillnad men inte mycket.

Vet inte om jag ska åka till handlaren och ställa frågan om den verkligen ska låta såhär.
Har lekt med tanken om att det kanske är något fel i mjukvaran. Någon som hört talas om det hänt? Är det någon som vet om man kan påverka DSP´n eller de grundliga EQ inställningarna?

Och för att få det sagt så är jag ingen ljudsnobb. Jag skiter i hårdvara och mjukvara så länge det är roligt att lyssna på musik.
För att i en Volvo XC60-2024 med Harman Kardon, tycker inte "jag" att det är roligt att lyssna på musik.

Mvh / Kim
av HeavyMetal
Kmattsson skrev: tor 11 jul 2024, 22:23 Hej

För tre månader sedan plockade jag ut en XC60 med Harman Kardon, och jag är besviken.
Och för att få det sagt. Jag har full respekt för allas egna åsikter, är glad för er som är nöjda. Hur man upplever ljud är subjektivt.

Mitt problem med XC60´s HK är att jag upplever ljudbilden väldigt obalanserad, eller kanske förvrängd. Lite oklar hur man ska beskriva det.
Visst är ljudet klart, men det är något som gör att det skär i öronen när man krämar på. Tror inte problemet sitter i diskanten utan snarare i övre mellanregistret.
Basen undrar jag om den ens är igång under vissa låtar.
Innan jag fick XC60´n hade jag en V90 CC-2021 med Harman Kardon, och det ljudet älskade jag. Väldigt dynamiskt, hanterade de flesta musikstilar. Inbjöd till att höja volymen, det var fest i bilen varje morgon när man körde till jobbet.
I V90´n körde jag med funktionen "Optimerad för förarplats" och tycker det lät mer roligt. I XC60´n tycker jag ljudbilden blir sämre när jag använder den funktionen.
Körde Spotify och Tune In.
Nu med XC60´n körde jag Spotify i början och jag tänkte "-va i helvette", ställde in för maximal ljudkvalitet.
Drog hem Tidal i förhoppning om att det skulle göra lite skillnad, och visst gjorde det skillnad men inte mycket.

Vet inte om jag ska åka till handlaren och ställa frågan om den verkligen ska låta såhär.
Har lekt med tanken om att det kanske är något fel i mjukvaran. Någon som hört talas om det hänt? Är det någon som vet om man kan påverka DSP´n eller de grundliga EQ inställningarna?

Och för att få det sagt så är jag ingen ljudsnobb. Jag skiter i hårdvara och mjukvara så länge det är roligt att lyssna på musik.
För att i en Volvo XC60-2024 med Harman Kardon, tycker inte "jag" att det är roligt att lyssna på musik.

Mvh / Kim
Nu har jag bara jämfört på XC40 men jag tycker HK låter dåligt med Googles AAOS men låter mycket bättre med tidigare Sensus systemet.
Kan vara att du hade Sensus i din V90 som gjorde att det lät bättre med HK än i din nuvarande XC60.
av Kmattsson
Ja det har du rätt i. V90'n hade förra operativsystemet. För er som varit med ett tag, har det hänt att systemuppdateringar gjort inverkan på ljudet? Såg idag att det kommit en uppdatering.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]