- lör 12 dec 2020, 13:09
#1417840
Jag tänkte kolla med er om ni känner igen er lite för jag har en V60 och i höstas tyckte jag att styrningen förändrades helt plötsligt i samband med att jag fick en gul motorlampa som varning, visade sig bara vara en sotgivare och den är fixad men styrningen känns konstig.
Troligen är det inget konstigt, det kan bara vara min hjärna som spökar och tror att nåt är annorlunda.
Detta känns både på sommar och vinterdäck men inte före denna höst.
Jag kör i Comfortläget:
1. Så fort vägen lutar lite eller det är lite spårigt så far däcken i väg lite (oftast höger) så att jag måste hålla emot.
2. När jag kör i 40km/h och manövrerar så känns ratten nästan lika tung som när man kör motorväg (bara nästan).
3. När jag svänger (kanske 40 grader) åt nåt håll så vill ratten hela tiden trycka emot och ta sig tillbaka till mitten, den trycker ganska hårt tillbaka, det är som att jag måste hålla emot för annars går den tillbaka för snabbt.
4. Jag inbillar mig att vändradien är sämre eftersom jag ofta märker att jag vrider ända till fullt nuförtiden för det känns som den stannar för tidigt.
Min fråga till er här: Om ni står still rakt med däcken, hur många varv krävs det för att det ska ta stopp med ratten?
För mig tar det stopp efter nästan precis 1,5 varv.
När jag ändrar till Individual och har rattmotståndet på Lätt så blir allting lite lättare än i Comfort och detta känns mer normalt.
Det känns helt enkelt inte lika lätt att styra som den gjorde t.ex. i somras.
Den har varit på vanlig service och i samband med den så bad jag dom kolla om dom kände nåt konstigt men det gjorde dom inte, utan dom tyckte det kändes som på andra bilar och att hjulinställning inte borde vara nödvändig för allt under bilen såg bra och däcken såg bra ut samt att bilen bara är 1 år gammal.
Jag har ingen annan bil att jämföra med så jag vet inte, som sagt så kan det bara vara min hjärna som spökar.
Troligen är det inget konstigt, det kan bara vara min hjärna som spökar och tror att nåt är annorlunda.
Detta känns både på sommar och vinterdäck men inte före denna höst.
Jag kör i Comfortläget:
1. Så fort vägen lutar lite eller det är lite spårigt så far däcken i väg lite (oftast höger) så att jag måste hålla emot.
2. När jag kör i 40km/h och manövrerar så känns ratten nästan lika tung som när man kör motorväg (bara nästan).
3. När jag svänger (kanske 40 grader) åt nåt håll så vill ratten hela tiden trycka emot och ta sig tillbaka till mitten, den trycker ganska hårt tillbaka, det är som att jag måste hålla emot för annars går den tillbaka för snabbt.
4. Jag inbillar mig att vändradien är sämre eftersom jag ofta märker att jag vrider ända till fullt nuförtiden för det känns som den stannar för tidigt.
Min fråga till er här: Om ni står still rakt med däcken, hur många varv krävs det för att det ska ta stopp med ratten?
För mig tar det stopp efter nästan precis 1,5 varv.
När jag ändrar till Individual och har rattmotståndet på Lätt så blir allting lite lättare än i Comfort och detta känns mer normalt.
Det känns helt enkelt inte lika lätt att styra som den gjorde t.ex. i somras.
Den har varit på vanlig service och i samband med den så bad jag dom kolla om dom kände nåt konstigt men det gjorde dom inte, utan dom tyckte det kändes som på andra bilar och att hjulinställning inte borde vara nödvändig för allt under bilen såg bra och däcken såg bra ut samt att bilen bara är 1 år gammal.
Jag har ingen annan bil att jämföra med så jag vet inte, som sagt så kan det bara vara min hjärna som spökar.