Slasse skrev: ↑fre 06 okt 2023, 09:30
Fattiglapp skrev:Favazza skrev: ↑fre 29 sep 2023, 08:48
Samma här...
Japp, min resa som obetald testare åt Volvo fortsätter tydligen. Dags att beställa ny bil, blir inte en Volvo. Dristade mig tom till att testa en VAG för första gången, efter 2,5 år med Volvo kommer allt göra mig nöjd.
Jag har ägt tre nya VAG-bilar. En Audi A3 1.8T (2001), Audi S3 (2005) och en VW Golf GTI (2009). Alla köpt nya och servade minituöst hos VAG. Eftersom jag är lätt autistisk så sparar jag alla papper på mina bilar och för två år sedan så gjorde jag en sammanräkning på reparationskostnader på samtliga bilar.
A3: 74,561kr (en hel del på goodwill)
S3: 29.733kr (en hel del på goodwill)
GTI: 81,333kr (en hel del på goodwill - här fick jag problem med kamkedjan som kuggade över med trasiga kolvar, topp och ventilsallad)
Mina två senaste Volvos (köpta nya) V70 Classic och nuvarande så har jag faktiskt inte haft ett enda fel än så länge på.
Ja VAG har inget vidare kvalitetsrykte. Jag har inte kollat vad mina garantiåtgärder kostat hittills, men tror de ligger en bra bit över de 30 k i alla fall. Och nu när garantin gått ut för tre månader sedan (!) vägrar Volvo fixa ett uppenbart följdfel från en av garantiåtgärderna de gjort inom garantitiden (läckande taklucka har fuktskadat solskyddsgardinen). Ingen bil jag någonsin ägt har ens kommit i närheten, och de flesta har varit äldre. Men jag har aldrig ägt VAG.
Mjukvaran skall vi inte ens prata om...
Men lyckligtvis skjuter Volvo ut sig själva nu, för när det äntligen är dags för bilbyte finns det ingen Volvo som är i närheten av att uppfylla mina ganska enkla krav (eldriven familjebil).
Att inte ge goodwill på ett uppenbart följdfel från ett garantifall på en 2,5 år gammal tjänstebil är ju en spännande strategi för övrigt. De kunde lika gärna skicka mig reklam där de säger ”nu är det dags för ny bil, och vi vet att du har en knapp miljon att spendera, snälla köp inte en Volvo”