Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SeEmSi
Kom ut på morgonen och alla fyra rutor var neddragna och det spöregnade. Har förmodligen kommit åt knappen på fjärren kvällen innan. Väldigt blött på golvet i bilen, har "dammsugit" upp en halvliter men lär ligga vatten under golvmattorna. Kör en kupevärmare nu men skulle gärna vilja lossa mattorna så man kommer åt att värma och torka under. Nån som vet hur man lossar bak och fram. Behöver nog inte tas bort bara lossar så jag kan vika upp en bit
Ut med stolarna, bort med baksätet. Bort med all plast för trösklarna. Ta bort nedre plastbiten på B stolparna. Förstärkaren på höger sida. Plasten runt huvöppnaren. Rekommenderar att du tar ut alla golvmattor från bilen och torkar upp den rejält. Kolla även i alla kontaktstycken som ligger under golvmattorna.

Isoleringen i golvmattorna kan dra åt sig sjuka mängder vatten så allt måste ut och torkas.
binkie skrev:Ut med stolarna, bort med baksätet. Bort med all plast för trösklarna. Ta bort nedre plastbiten på B stolparna. Förstärkaren på höger sida. Plasten runt huvöppnaren. Rekommenderar att du tar ut alla golvmattor från bilen och torkar upp den rejält. Kolla även i alla kontaktstycken som ligger under golvmattorna.

Isoleringen i golvmattorna kan dra åt sig sjuka mängder vatten så allt måste ut och torkas.
Låter sjukt jobbigt. Nån som vet nån beskrivning för ovanstående från Volvo? Har lossat baksätet men orolig att jag ska ha sönder nåt om jag försöker ta bort plasten vid trösklarna etc utan att veta exakt hur jag ska göra. Mattan sitter också fast i fästet som håller baksätet och samma där, hur får jag bort fästet utan att paja något.

Har kört kupefläkt som har stått typ 10 timmar och blåst och det känns ganska torrt men samtidigt förstår jag ju att det nog kan vara blött i isoleringen under. Skulle därför iaf vilja komma under på ett ställe och känna hur det känns.

Undrar vad Volvo tar för att slita ut golvet och kolla/torka? Går det ens på försäkringen(Volvia) om det har regnat in?
Tänker också om jag ska köpa och ställa in en luftavfuktare. Köra en natt med kupevärmare, luftavfuktare och stängda dörrar/fönster.
SeEmSi skrev: sön 03 sep 2023, 12:40
binkie skrev:Ut med stolarna, bort med baksätet. Bort med all plast för trösklarna. Ta bort nedre plastbiten på B stolparna. Förstärkaren på höger sida. Plasten runt huvöppnaren. Rekommenderar att du tar ut alla golvmattor från bilen och torkar upp den rejält. Kolla även i alla kontaktstycken som ligger under golvmattorna.

Låter sjukt jobbigt. Nån som vet nån beskrivning för ovanstående från Volvo? Har lossat baksätet men orolig att jag ska ha sönder nåt om jag försöker ta bort plasten vid trösklarna etc utan att veta exakt hur jag ska göra. Mattan sitter också fast i fästet som håller baksätet och samma där, hur får jag bort fästet utan att paja något.

Har kört kupefläkt som har stått typ 10 timmar och blåst och det känns ganska torrt men samtidigt förstår jag ju att det nog kan vara blött i isoleringen under. Skulle därför iaf vilja komma under på ett ställe och känna hur det känns.

Undrar vad Volvo tar för att slita ut golvet och kolla/torka? Går det ens på försäkringen(Volvia) om det har regnat in?
Plasten som baksätet sitter i pillar du lös med en mindre mejsel, är två låsningar på vardera sida.

Kanske kontakta ditt försäkringsbolag och höra vad de säger?
Kan återkoppla att jag nu lossat trösklar fram både höger och vänster så jag kommer åt att stoppa in handen under matten och känner inget blött eller fuktigt. Bak tror jag det är mycket som måste plockas bort innan tröskeln kan tas bort så jag struntar nog i det. Är det inte blött fram borde det inte vara blött bak heller tänker jag
SeEmSi skrev: tis 05 sep 2023, 14:35 Kan återkoppla att jag nu lossat trösklar fram både höger och vänster så jag kommer åt att stoppa in handen under matten och känner inget blött eller fuktigt. Bak tror jag det är mycket som måste plockas bort innan tröskeln kan tas bort så jag struntar nog i det. Är det inte blött fram borde det inte vara blött bak heller tänker jag
Är det inte blött fram så är det nog lugnt bak också, det finns ingen plåt mellan som kan stoppa ev vatten.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]