Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

henrytuba skrev: lör 04 mar 2023, 18:16 På min V70 jag hade tidigare skorrade det också. Har för mig att det berodde på att clipsen mot torpedväggen åldrades och släppte. Volvo hade nån lösning att sätta typ en bränsleslang eller motsvarande mellan vindrutan och instrumentbrädan för att dämpa oh motverkade skorrandet.
Jag tänker om det är något liknande problem på din bil.
Har testat att trycka med fingrarna där men gör ingen skillnad. Får känslan av att det är för långt fram. Men såklart osäker. Borde ju tystnat om det är där när jag trycker.
binkie skrev: lör 04 mar 2023, 18:29 Vanligt att det skorrar från plasten runt backspegeln. Speciellt om någon våldsam tekniker gjort service och tagit lös plasten för att rengöra framför kameran.
Detta ljudet kommer snarare från andra sidan ratten, om ljudet inte vandrar för långt så uppfattar jag det som mellan ratten och nederdelen på a-stolpen ungefär, kanske bakom hastighetsmätaren eller bakom ventilationsgallret.
Ev löst problemet. När jag bytte till sommardäck passade jag på att med finger knacka lätt på innerskärmen. Då dök ett skorrande ljud upp. Lossade några skruvar.
Bände och tittade.Märkee inget konstigt. Monterade tillbaks skruvarna. Ljudet var borta. Nu har jag åkt närmare 15 mil, inte hört skorrandet efter det. Kanske var så enkelt att innerskärmen inte satt riktigt rätt och kunde vibrera och ljudet vandrade in i bilen. Eller så kommer ljudet tillbaks.
Inget mera skorrande framifrån. Anser det löst.
Idag gav jag mig på skorrandet i b-stolpen. Visade sig vara luftutblåsets reglering. Tog loss och upptäckte att det glappade i en liten parallellarm som reglerar luftflödet i sidled. Med hjälp av liten tång gick det att böja armen lite så spelet försvann och det går trögt. Då upphörde skorrandet.

Kanske hjälper det någon med detta i framtiden.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]