- fre 07 apr 2023, 16:27
I normala fall kommer aldrig det 400 volt hybridbatteri som sitter i din Volvo att laddas ur. Det finns alltid en buffert kvar i hybridbatteriet i normala fall. Men något kan ju bli fel i en bil och ett batteri dräneras.
Så här står det vidare i manualen till din V60 Recharge MY22 early:
Om både startbatteriet och hybridbatteriet är urladdade måste båda batterierna laddas.
Att i ett sådant fall först ladda endast hybridbatteriet är inte möjligt. För att hybridbatteriet ska kunna laddas krävs att startbatteriet har en viss laddningsgrad.
Skulle du hamna i ett sådant läge så får du alltså först ladda upp 12 volt startbatteriet med en laddare som har AGM läge (i alla nyare Volvo sitter batteri av typ AGM) och det gör du via laddpunkterna i motorrummet, se handboken var de är (du skall alltså inte ladda direkt på 12 volt startbatteriets poler).
Varför det inte går att ladda hybridbatteriet om det dränerats för mycket av nån anledning (du kan inte köra på el så batteriet blir helt tomt) vet jag inte. 12 volt startbatteriet måste ha viss laddnivå innan man kan ladda hybridbatteriet. På nåt sätt samverkar eller är de två batterierna beroende av varandras laddgrad, kanske för start av bilen skall funka, jag vet inte.
Som sagt jag tror aldrig du kommer hamna i ett läge att hybridbatteriet är helt torsk, är urladdat.
Tips:
Man kan ladda hem appen "Volvo Manual" från Apples App Store resp.Google Play och installera i mobiltelefonen så har man handboken tillgänglig alltid. Man väljer bil inne i appen, i ditt fall V60 Recharge Plug-In Hybrid 2022.
Volvo Manual appen uppdateras inte längre men är ändå bra att ha med sig.
I Volvo Cars appen kan man även använda "Pratbubblan" och sen finns där en rad att söka på
"Utforska din manual". Ingen kategorisering och så utan en fritextsökning.
Sök t.ex. på ordet hybridbatteri så får du upp allt som handlar om det.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.