Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Faune
Klarar man av att byta bromsbelägg själv på en Volvo V60 2019? Är någorlunda händig. Vilka bromsbelägg sitter på som original?
av KalleJ
Faune skrev:Klarar man av att byta bromsbelägg själv på en Volvo V60 2019? Är någorlunda händig. Vilka bromsbelägg sitter på som original?
Ska vi anta ditt kön? :-o
Vi vet inte om du är man nog för detta.
:-D
av dieselkenneth
Ja man eller kvinna, kan byta bromsbelägg särkilt fram. Bak är det lite mer kompliserat pga av den elektriska handbromsen. Finns gott om bra beskrivningar på nätet hur man gör. Verktygen du behöver, fälgkors, domkraft, pallbock stålborste, 7mm insexnyckel,något att trycka tillbaka kolvarn med, fett till glidbultarna, en flaska bromsrengöring. Ska du även byta skivor behöver du även verktyg för att lossa okhållaren. Din andra tråd angående ac korta svaret är nej skall vakumsugas och om systemet varit öppet även torkfiltret bytas..
av Faune
dieselkenneth skrev: fre 10 feb 2023, 17:06 Ja man eller kvinna, kan byta bromsbelägg särkilt fram. Bak är det lite mer kompliserat pga av den elektriska handbromsen. Finns gott om bra beskrivningar på nätet hur man gör. Verktygen du behöver, fälgkors, domkraft, pallbock stålborste, 7mm insexnyckel,något att trycka tillbaka kolvarn med, fett till glidbultarna, en flaska bromsrengöring. Ska du även byta skivor behöver du även verktyg för att lossa okhållaren. Din andra tråd angående ac korta svaret är nej skall vakumsugas och om systemet varit öppet även torkfiltret bytas..
Vad tror du ac delen kan kosta?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Faune, Beläggen anser jag man kan byte själv om man är lite halvhändig. Är man osäker så kolla upp att man har alla verktyg och kollar igenom hur man gör några gånger innan och sedan gör det i maklig takt. Skivorna kan man ju byta själv med men de kan ju jäklas på ett annat sätt

Jag köper för närvarande via Trodo och klickar i att de ska kolla så delarna passar med. Volvo kör med Ate ok fram och TRW bak, i alla fall på den förra generationen, den innan 2018. Så Ate, TRW eller Zimmermann så blir du nöjd. Kör själv med Ate på denna och förra kärran
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]