Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brorssonn1
Har nyss hämtat ut en v60 t6 -23

Smart energifördelning med karta är ju en fin funktion.

Men jag har endast lyckats att få bilen att köra med det en gång. Läst manual och blir inte riktigt klok på varför den inte använder det efter första resan. Vet att detkommer en liten symbol vid batteristapeln när läget är aktivt.

Finns det något knep man måste göra för att bilen ska använda det?
Användarvisningsbild
av bem
perhall skrev: sön 08 jan 2023, 23:15 Min gör alltid när jag har mål inställt på GPS:en, borde finnas i någon meny?
Ja man måste välja en destination. En enda destination, eller man kan även lägga in med delmål mellan startpunkt och destination. Destinationen anges i bilens inbyggda karta, annars kan inte bilen göra sin beräkning fram till slutdestinationen. Exempel på när man kan behöva lägga in delmål är pendling till/från jobbet och körning på el inte räcker hela vägen, då lägger man in jobbet som delmål och hemmet som slutmål/destination. Då fördelar bilen elen på hela sträckan, både till jobbet och hem. Med körläge Hybrid, och med Auto, valt (Google-bil).
bem skrev:
perhall skrev: sön 08 jan 2023, 23:15 Min gör alltid när jag har mål inställt på GPS:en, borde finnas i någon meny?
Ja man måste välja en destination. En enda destination, eller man kan även lägga in med delmål mellan startpunkt och destination. Destinationen anges i bilens inbyggda karta, annars kan inte bilen göra sin beräkning fram till slutdestinationen. Exempel på när man kan behöva lägga in delmål är pendling till/från jobbet och körning på el inte räcker hela vägen, då lägger man in jobbet som delmål och hemmet som slutmål/destination. Då fördelar bilen elen på hela sträckan, både till jobbet och hem. Med körläge Hybrid, och med Auto, valt (Google-bil).
Det är det som är mitt problem. Jag gör precis såhär och får inte bilen till att använda funktionen.

Hittar heller ingen inställning där man kan aktivera/avaktiverafunktionen.

Kanske är någon bugg i just min Google bil
Användarvisningsbild
av bem
Brorssonn1 skrev: mån 09 jan 2023, 14:10
Det är det som är mitt problem. Jag gör precis såhär och får inte bilen till att använda funktionen.

Hittar heller ingen inställning där man kan aktivera/avaktiverafunktionen.

Kanske är någon bugg i just min Google bil
Det var en tid i min V90 T6 Recharge MY22 att Smart energifördelning med hjälp av Google kartan inte funka. Det funka i flera månader efter bilen var ny men så efter en mjukvaruuppdatering sluta funktionen funka men kom tillbaka senare, troligen vid en mjukvaruuppdatering, eller så fixa väl Volvo problemet på nåt sätt som de råder över i sin ände så att säga. Har funkat bra ett tag nu igen i min bil. Du kan ju alltid prova att på egen hand ta hem Over The Air (OTA) och installera senaste mjukvaran i bilen eftersom du har en Google-Volvo. Senaste mjukvaran i en Google-bil är version 2.5, som jag för övrigt skall få installerat i min bil imorgon 10 januari hos min Volvoverkstad i samband med besök för att annat problem. Blir spännande se om bilen funkar som den ska efter uppdateringen, men det gör det nog. Hämtning av ny mjukvara funkar inte i min bil längre nämligen (har funkat förut) så därför det blir installation på verkstad av ny mjukvara.
Användarvisningsbild
av bem
Brorssonn1 skrev: tis 10 jan 2023, 17:37 Helt plötsligt idag så hoppade det igång och verkar fungera.

Gjorde en omstart av skärmen igår kväll. Kanske hjälpte till :-)
Vet du vad som är din bästa vän i en Google-Volvo?
Jo den avlånga knappen under centerdisplayen.
För när man håller in den i 20 sekunder startas Google infotainmentsystemet om, precis som du gjorde.
Och det är en bra medicin när bilen börjar "strula" och man misstänker mjukvaran kan vara med och spöka sig.
Har kört min Google-bil i 16 månader nu så jag vet, omstart hjälper mot rätt mycket knasigheter i en Google-bil.
Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]

Som rubriken lyder..någon som vet? V70 201[…]