Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fundering/undringar av vad som styr hur mkt räckvidd man har när men laddat fullt?

Har en XC60 t8 2018 som jag nu för första gången utsetts för lite vintertemperaturer. Den har stadigt haft 38-40 km i Pureläget. Nu sista veckorna slår det mellan 30-35 efter en natts laddning,

Jag förstår att temperaturen givetvis påverkar räckvidden men undrar ändå lite över hur det kan slå så olika natt från natt? Hur beräknas det? Är det hur kallt batteriet är när jag startar eller är det andra parametrar? I fredags tunt +-0 39km, i morse ca -1 = 30 km….

Spelar det roll hur länge den står efter fulladdning innan man kör iväg? Alltså laddar den ur sig om den står länge efter full ladd fast den har laddsladd inkopplad?
Batterifråga s60 r8 recharge 2020:
Dessa har lägre möjliga mil än d nyare. Och dessutom har den bil jag funderar på att köpa bara gått 59 mil totalt på 3 år.. är detta batteri ändå sämre nu.. Beror säkert på om d underhållsladdats under åren.. Kan man kolla hälsan på ett sånt här batteri??
Blir ändå lite fundersam över vad som styr hur mkt batteri man har kvar/hur länge det räcker.

Har tajmat laddningen så den ska vara färdig typ 30 min innan jag ska åka men får ändå ungefär samma avstånd att köra i PURE-läget. Ibland 31km ibland 36km och det verkar vara mer beroende av yttertemperaturen och verkar ha ngn brytpunkt vid 0 gradigt. Nu när vi haft -5ish i Stockholmstrakten ligger jag på 31 km oftast. Laddar man bilen precis efter man kört den och den är varm så blir det 39km....

Också lite undrande över hur batteriet beter sig när man åkt till jobbet/träning eller liknande och det står t ex 13km kvar när man kommer fram. Sen när man åker tillbaka står det 19km kvar, men de första 6 km sen rasar bort med typ med 1 km per 100 meter :-D ....

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]