Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S65D
Provkörde nyligen en V60 T8 TE MY20. Efter en stunds körande stannade vi till för att kika runt i menyerna. Av någon anledning kunde inte körläget ”Constant AWD” väljas, det var gråat.

Jag trodde först det berodde på att hybridbatteriet var tomt, men enligt Volvos hemsida ska det alltid, oavsett batteristatus, vara möjligt att välja ”Constant AWD”. Det var inte förrän nu i efterhand (med hjälp av lite Google) som jag börjat misstänka att det kan vara ett problem.

Övrigt: Hybridbatteriet var inte laddat och blev inte heller det längs provturen som bestod av blandad körning under cirka 20 minuter. Eldriften fungerade dock när körläget ”Hybrid” var valt. ”Pure”, ”Hybrid” och ”Power” var de enda körlägen som var valbara.

Ska höras åter med försäljaren på tisdag - men under tiden - finns det någon som råkat ut för samma sak och fått någon förklaring kring det? Känns inte speciellt pålitligt.
Jag har flera gånger fått meddelandet att värmaren (elvärmare) inte kan startas pga. för lite laddning. Så nog finns det ibland för lite kräm. Och när jag kommer hem är det ofta 0% i batteriet. Om det sen är 2, 3 eller 5 % vet jag inte, men tydligen för lite för att basala funktioner ska sluta fungera.
Användarvisningsbild
av bem
Prova välj Ladda i fönstret för körlägen och kör sen en liten stund på det så hybridbatteriet blir laddat en gnutta. Kan ev. hjälpa. Har hänt några gånger på min V90 Recharge (MY22) att det inte gått välja Körläge Constant AWD men då har jag kört vidare (i Hybridläge) och efter en stund har det gått att välja Constant AWD. När det är kallt ute blir batteriets kapacitet lite sämre på grund av kylan. Så har man kört upp batterikapaciteten (den användbara) kanske systemet har nån spärr mot att elmotorn kan bli inkopplad och därmed inte körläge Constant AWD valbart. Men man tycker ju att Pure körläge inte vore valbar då heller. Jag gissar att så länge hybridbatteriet har hyfsad laddning så är det mindre risk för att inte Constant AWD skall kunna väljas. Är hybridbatteriets laddningsnivå 0% eller nära kan man ju ändå inte köra med elmotorn knappt, den måste ju få energi från hybridbatteriet. Blir väl lite missledande om man kan välja Constant AWD om man kört hybridbatteriet tomt eller snudd på, AWD drivningen lär väl bli mer eller mindre kortvarig och då kanske systemet inte tillåter en välja Constant AWD?
Användarvisningsbild
av S65D
Tack för inputs. Volvos AWD:s har väl tidigare varit av sorten som drar igång fyrhjulsdrift först när det behövs? Är det nu så, med eAWD, att både fram- och bakaxeln driver konstant i körläget ”Constant AWD”? Låter lite så. :-)

Tycker därav det blir missvisande att ”Constant AWD” enligt Volvo alltid ska vara tillgängligt oavsett % kvar i batteriet. Driver hybridmotorn konstant bör ju det kräva att något finns kvar i batteriet?
Bilagor
30661664-6EC8-46E5-9140-D9E6D32ED666.jpeg
30661664-6EC8-46E5-9140-D9E6D32ED666.jpeg (496.53 KiB) Visad 1334 gånger
Ledtråden här är nog att det står att den drar mer bränsle. Så fort kraften inte behövs kommer den använda elmotorn för att ladda batteriet istället.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]