Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Dum fråga kanske, aldrig hört talas om det men kollar ändå…

Fick kopplingssatsen bytt på min V60 2019 i samband med ett garantijobb på svänghjulet. Jag betalade själv för en ny kopplingssats då de ändå rivit ner växellådan.

Teknikern nämnde inget men kan jag köra till tippen som vanligt med mina trädgårdssopor idag? (Fritidssläp)

Eller ska kopplingen ”köras in”?

Jobbet gjordes i fredags
Användarvisningsbild
av Derank
antar att du redan varit på tippen, men det rä bara att köra på, finns inget sånt som inkörning.
av perhall
Vad kostar en kopplingssats? Normalt håller en koppling bilens livslängd numera, jag skulle vara tveksam till att lägga tio tusen på det, men den kanske var sliten?
Användarvisningsbild
av Perra83
Vad var det för fel på svänghjulet?
Har aldrig hört något om inkörning av en ny koppling. Men känn efter om du har några vibrationer, det ska du inte ha.
av hullan
Såhär var det: jag har haft problem med vibrationer vid stillastående då jag trycker ner kopplingen. Verkstaden gissade på svänghjulet (vilket de hade rätt i nu med facit i hand)

Hela jobbet med att riva ner/felsöka och byta svänghjulet gick på selekt garantin. Jag tyckte själv att de skulle sätta dit en ny kopplingssats när de ändå återmonterade allting.

Jag fick bra pris och betalade runt 4500:- för nytt svänghjul/kopplingssats med manövercylinder samt 4-hjulsinställning.

Och nej kopplingen var inte sliten. Det var bara min OCD som ogillade att sätta tillbaka gamla grejor när man ”ändå var där” i annat ärende
av hullan
Förtydligande: allt kring svänghjul gick alltså på garantin. Hjulinställning ingick också i detta som en procedur enligt VIDA. Jag betalade alltså bara för kopplingsdelarna.

Bilen har bara gått 5500 mil och är min privata
av Volvoold
Tåkigt att sådana operationer ska behövas på så pass ny bil.
HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Fortsättning på min gamla tråd me[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte