Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

bem skrev: tor 21 jul 2022, 23:01 Personligen tror och hoppas jag Volvo Cars mjukvaruavdelning gör allt de kan för att undvika att sånt här händer som att en Volvo inte går att starta efter en mjukvaruuppdatering. Men:
tyvärr har det inte räckt till de ansträngningar och ev. tester de gjorde innan de släppte ut 2.2 via OTA till kunderna att ladda hem och installera.
En mjukvara blir väl aldrig bättre än vad de som sitter och utvecklar mjukvaran förmår? Hoppas de ansvariga vidtar lämpliga åtgärder för att förhindra att sånt här händer igen. För min del blir det min Volvomek som får installera den mjukvaruversion som finns när min bil skall in på 1-årsservice om ca 1 månad. Efter en sån mjukvara som 2.2 med den risk det finns att få en obrukbar bil ett tag känns det bäst så f.n. De ”finesser” som finns i nuvarande mjukvara får räcka. Det viktigaste är att det går att köra med bilen. Skönt att de bilar som hamnat på verkstad p.g.a. 2.2 nu ser ut att komma ut på vägen igen.
För egen del väntar jag hellre lite längre mellan mjukvaruuppdateringar om jag vet att det beror på att den testas grundligt av utvecklarna och testteam som ju måste höra till en bra och säker utvecklingsprocess. Nån måste ju sätta en OK-stämpel på ny mjukvaruversion efter man testat den på nog många bilar så man med till visshet gränsande sannolikhet kan säga: alla bilar kommer gå att starta och gå att köra med den här mjukvaran.
Vissa saker är ju viktigare än andra att de funkar, som att bilen startar efter en mjukvaruuppdatering. Funkar inte det kvittar det hur många andra finesser mjukvaran innehåller.
Mjukvaran skall vara premium. Uppdateringarna skall installeras och sen funka premiumaktigt. Annars kan man val inte kalla att man tillverkar premiumbilar? Eller kan man?
För betalar man inte för en premiumbil om tillverkaren själv säger att märket är en premiumbil?
Jag kommer också ta det lite lugnare med att trycka på knappen för uppdateringar framöver. Har dessutom ganska nära till verkstaden från mitt jobb, så det blir nog att köra dit och ställa sig på parkeringen och uppdatera - då är det ju snabbt gjort att gå in och hämta en lånebil om det går åt skogen...
Följde instruktionen, startade och bekräftade uppdateringen och låste bilen. Gick dit 2h senare, då stod det att installationen inte startats pga att laddkabeln satt i.
Ridå!
Kunde de inte skrivit det eller givit en notis om det när jag startade installationen första gången.
Nu provar vi igen… :)
Pellix skrev: tor 04 aug 2022, 20:11 Det verkar ha gått vägen utan problem :)
Härligt. Alla bilar kan ju inte "bli stående" (vägra starta) efter uppdatering till 2.2.
Jag har dock inte vågat (chansa), man vet ju aldrig... Facit får man ju först efteråt.
Får bli min personlige mek som får uppdatera från 2.1 till 2.2 vid 1 års servicen som snart skall ske på min Volvo.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
bem skrev: tor 04 aug 2022, 23:07
Pellix skrev: tor 04 aug 2022, 20:11 Det verkar ha gått vägen utan problem :)
Härligt. Alla bilar kan ju inte "bli stående" (vägra starta) efter uppdatering till 2.2.
Jag har dock inte vågat (chansa), men vet ju aldrig... Facit får man ju först efteråt.
Får bli min personlige mek som får uppdatera från 2.1 till 2.2 vid 1 års servicen som snart skall ske på min Volvo.
Ja det är ju ett bra alternativ.
Oavsett gäller det att göra det när man inte måste ha bilen till nåt, eller vara säker på att man kan få en hyrbil om det behövs.
Vi skulle ju in till BB för 7 veckor sedan, inte läge att riskera att bilen blir stående med en uppdatering… ;)

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]