Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Highlander
Relativt ny ägare av en beggade XC 60 t8

Har känt av en lite huggande känsla när man kör i en jämn fart i bensindrift från ca 70 km/h och uppåt.

Känns nästan som det misständer /hugger till i en en sekund med jämna mellanrum när man tex i 80kmh på landsväg i jämn fart

Ngn idé om vad det kan vara?
Vet inte riktigt om det var från början bör jag hämtade den, eftersom det var så mkt nytt att pilla på och ställa in :-D
Användarvisningsbild
av Highlander
Ingen som känner igen något?
När man kör i Pureläget märks ingenting, inte heller när man accelerarar utan bara i jämn fart.

Känns lite som att bilen hugger/motorbromsar till en kort stund (lite som att regeneringsläget hugger i lite okontrollerat) och sedan gör det med jämn intervall tills man gasar upp eller bromsar ner. Skulle ju också kunna vara att den misständer kanske? Fast borde det inte vara mer vid start eller acceleration?

Ska ju givetvis kolla upp det, men det brukar aldrig vara fel att ha med sig lite input om olika möjligheter....
Användarvisningsbild
av bem
Kolla vad du har för mjukvaruversion i din bil. Finns ett ställe i inställningar i centerdisplayen du ser det (i min under System, Mjukvaruuppdateringar men jag har en Google-bil så inte säkert på samma plats om du har en Sensus-bil).
Ibland gör Volvo förbättringar i "motorstyrningssystemets optimering" via mjukvaran.
https://www.volvocars.com/se/support/so ... ease-notes
(Välj din bilmodell och årsmodell)

Sen har din bil en kompressor och turbo. Dessa och vad som sammanhänger med dem kan kanske vara en källa till liknande problem (bara en vild gissning)? Bäst är nog låta en Volvoverkstad kika på problemet, har du köpt den nyss av en handlare som privatperson gäller ju Konsumentköplagen (eller motsv. om det finns nyare regelverk numera). Sen har du ju Maskinskadeförsäkringen som kan täcka väldigt mycket.
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
av Lockis
Osäker om det är samma problem. Men runt 75 så verkar man ligga "mellan 2 växlar" om man kör på bensin motorn. Då upplever jag att bilen blir ryckig. Ställer man ner till 70 eller upp till 80, alternativt går över på eldrift försvinner problemet.

Är det detta du upplever?
Användarvisningsbild
av Highlander
Tack för svaren :-) Man hoppas ju alltid att ngn ska säga att "det har precis jag haft också, det vara bara så här enkelt..." :-D

Var inne en snabb sväng hos "min" tekniker på Bilia som hade tid för en liten koll på eventuella felkoder, men han hittade inga.
Han lutade lite mot tändstiften efter min beskrivning om hur det kändes, fr a eftersom det inte gick att se om den senaste servicen (som förra ägaren gjorde på typ Meca...) men kanske också något om mjukvaran.

På väg hem därifrån la jag i Powerläget för ren bensindrift varpå den hackade som f-n, ungefär som om man släpper upp gasen i regeneringsläge o motorbromsar i korta stötar, "bilhicka"

Tryckte till ordentligt med en rejäl tjuvrusnining/kick down och buskörde lite. Efter det gick den mkt jämnare igen, fast med lite blurr :-/ Så vette fan...

Ska lämna in bilen så fort de har tid så de får kolla ordentligt, eftersom det inte var några felkoder tyckte han att det inte borde vara några problem att köra
Användarvisningsbild
av Highlander
Lockis skrev: fre 29 apr 2022, 11:10 Osäker om det är samma problem. Men runt 75 så verkar man ligga "mellan 2 växlar" om man kör på bensin motorn. Då upplever jag att bilen blir ryckig. Ställer man ner till 70 eller upp till 80, alternativt går över på eldrift försvinner problemet.

Är det detta du upplever?
Nja, tycker det kommer vid lite olika hastigheter och fr a är det mindre i början av en tur när motorn är lite kall
Användarvisningsbild
av Highlander
FFA9AC21-A5F4-4D33-94A0-502265E8C855.jpeg
FFA9AC21-A5F4-4D33-94A0-502265E8C855.jpeg (2.28 MiB) Visad 1414 gånger
I mitt fall visade det sig vara ett kvaddat tändstift som var boven…Det längst till höger har fått sig en rejäl tryckare innan det sattes dit verkar det som

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]