Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Muster
Hej
Tittar på att köpa en nyare V60 men för en oinsatt är Volvos begrepp på t ex utrustningsnivåer svåra att följa över årsmodeller.

Jag ska ha en laddhybrid, T6 eller T8.
Men det jag funderar på är:
- 2020 verkar begreppet Recharge ha lagts till på vissa modeller. Men är det någon faktisk skillnad i räckvidd/batteristorlek? Skillnad/före efter?
- I vilken ordning kommer utrustningsnivåerna? Finns det någon som garanterat har 360 kameran eller var den alltid tillval? Hette de olika beroende på om det är 2018,2019,2020 eller 2021? (Inscription, momentum etc)
- Någon som haft både T6 och T8 som kan råda vilken som är bäst? Prestandan i T6 räcker, men kanske finns det annat som följer med T8?
- Finns det någon sajt som har ett arkiv av broschyrer/info för olika årsmodeller?

Era allmänna tips om det är en bra bil/bra val uppskattas också
Användarvisningsbild
av bem
Fundera över hur många mil du skulle vilja kunna köra på ren eldrift, det varierar med Volvos laddhybrider av V60 beroende bl.a. på att hybridbatteriets storlek varierat genom åren. Senaste MY22 late och kommande MY23 har 18,8 kW hybridbatteri som ger väldigt bra räckvidd. MY22 early och MY21 har 11,6 kW hybridbatteri som ger sisådär räckvidd på el. Vet inte exakt MY de började med 11,6 kW hybridbatteriet men kan ha varit MY20 early, före dess var det ännu lägre kapacitet, har för mig 11,2 kW, kan ha varit nåt år 11,4 kW. Det får du kolla upp i manualerna.
Tips: kolla på olika årsmodellers V60 manualer.
Plug-In Hybrid, 2013-2016
Recharge Plug-in Hybrid, 2021 early-2022 late
Twin Engine, 2016-2020 late
Manualer:
https://www.volvocars.com/se/support/manuals
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Lockis
Muster skrev: lör 23 apr 2022, 16:01 Hej
Tittar på att köpa en nyare V60 men för en oinsatt är Volvos begrepp på t ex utrustningsnivåer svåra att följa över årsmodeller.

Jag ska ha en laddhybrid, T6 eller T8.
Men det jag funderar på är:
- 2020 verkar begreppet Recharge ha lagts till på vissa modeller. Men är det någon faktisk skillnad i räckvidd/batteristorlek? Skillnad/före efter?
- I vilken ordning kommer utrustningsnivåerna? Finns det någon som garanterat har 360 kameran eller var den alltid tillval? Hette de olika beroende på om det är 2018,2019,2020 eller 2021? (Inscription, momentum etc)
- Någon som haft både T6 och T8 som kan råda vilken som är bäst? Prestandan i T6 räcker, men kanske finns det annat som följer med T8?
- Finns det någon sajt som har ett arkiv av broschyrer/info för olika årsmodeller?

Era allmänna tips om det är en bra bil/bra val uppskattas också
T6 räcker gott och väl. Men är det samma pris finns ingen nackdel med T8 eller fördel iheller förutom 0-100 tider. 360 har nog alltid varit ett tillval.

Det är värt att hitta en bil med åtminstone Harman/Kardon ljudsystem om du inte hittar en med B&W.

Momentum är lägsta utrustningsnivån. Därefter kommer R-Design/Inscription. Dessa skiljer väldigt lite. Kosmetiskt och stolar är den stora skillnaden.
Paketen har ändrats genom åren. Men rent generellt så är Teknik paket och Lounge paketen bra.
av valln
Om du kör i mörker är adaptiva led-ljus bra att ha.
Alltså att ljuset ställer in sig själv efter mötande och framförvarande bilar.

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]