Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC60 Re-charge 2022

Har ett missljud - det låter som två plastytor slår mot varann ungefär - någonstans i kupén. Sittandes i förarsätet låter det som det kommer från baksätet någonstans. Dock tycker de som sitter i baksätet att det låter som det kommer uppifrån taket.

Det är panoramatak på bilen, så det är ju en lång list runt det som ev skulle kunna spöka. Har kollat alla säkerhetbälten, lås till bälten, annat löst och halvlöst, plastkåpan till kardantunneln, lastgaller, dörrpaneler mm men kan för mitt liv inte hitta orsaken.

Som ni förstår är det bara en tidsfråga innan det är madrasserad cell som gäller för mig, håller på att bli helt galen... :-D
Kan du försöka spela in en videosnutt med ljud så vi får höra på skramlet?

Prova dra för panoramatakets jalusi och se om skramlet upphör eller ändrar karaktär.
Jag har panoramatak på min V90 MY22 och det är tyst och fint förutom när det är is på taket så kan det vara en massa knakljud och ibland låter det som möss springer på taket. Men drar jag för jalusin blir det bättre.
Hej bem,
jag har provat med att dra för jalusin, det hjälper tyvärr inte. Men - jag satte en yngre familjemedlem i baksätet och körde en sväng för att bara försöka säkra var ljudet kommer ifrån. Det var mycket riktigt listen till panoramataket på höger sida. Där är det riktigt dålig passning på delarna verkar det som.

När man petade försiktigt så kom ljudet fram, lite mer kraft (inte mycket) så knarrar och knakar det tydligt. Gör jag samma på vänster sida hörs ingenting, där är allt ok. Så jag trycte till lite mer längs hela högersidan, nu är det tyst och fridfullt igen. Dock räknar jag med att det kommer tillbaks eftersom det bara är tilltryckt, så får ta det med min tekniker vid tillfälle.
Bra i alla fall källan hittades (halva jobbet gjort), bara påpeka som du säger för din Volvo mek så får de fixa oljudet från panoramatak-listen vid lämpligt tillfälle.
magnik skrev: fre 25 mar 2022, 11:33 XC60 Re-charge 2022

Har ett missljud - det låter som två plastytor slår mot varann ungefär - någonstans i kupén. Sittandes i förarsätet låter det som det kommer från baksätet någonstans. Dock tycker de som sitter i baksätet att det låter som det kommer uppifrån taket.

Det är panoramatak på bilen, så det är ju en lång list runt det som ev skulle kunna spöka. Har kollat alla säkerhetbälten, lås till bälten, annat löst och halvlöst, plastkåpan till kardantunneln, lastgaller, dörrpaneler mm men kan för mitt liv inte hitta orsaken.

Som ni förstår är det bara en tidsfråga innan det är madrasserad cell som gäller för mig, håller på att bli helt galen... :-D
Svårt att säga om det är samma, men jag hade i alla fall gnirk i glastaket som visade sig vara leden (infästningen) av vindavvisaren (som fälls upp vid öpptet glastak) på höger sida. Fick hjälp av PST att smörja på riktigt tjokt och kletigt fett, oljudet försvann direkt.

Värt att nämna, på Volvos sugmo[…]

Är lite grön när det kommer till de[…]

Bränsleledning Volvo 240

Då har du huvudpumprn bak vid tanken. Kom p&[…]

Martins S90-98

På vilket sätt har den gått vida[…]