Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
Har en V60 T6 (TwinEngine) idag (2019), ska byta bil i början av nästa år. Är i valet och kvalet om jag ska slå till på ytterligare en V60 T6 hybrid eller om jag ska leta andra hybrider. Har tom sneglat på Lynk&Co för att ta något annat, men vette fan alltså. 88km eldrift och Google är tilltalande med. Åker mesta dels lokalt och vill gärna åka mycket el, dock en skaplig elbil med minst 40-45' mils räckvidd blir dyrt tycker jag... Budgeten är runt 500.000kr
Tips ni?
Finns en video om nyheterna på V60 Recharge MY23.
Jag kör en V90 T6 Recharge MY22. Hade det inte varit för att jag fortfarande behöver en lite större bil som V90 (Recharge) hade jag lätt valt en V60 T6 Recharge. Körde en demobil V60 T6 Recharge MY21 innan jag bestämde mig för V90. V60:an var mycket roligare att köra än den lite klumpiga (men bekväma) V90. V60 T6 (eller T8) Recharge MY22 late eller MY23 är väl en laddhybrid som verkligen har bra funktioner och bra räckvidd på ren el. Ganska dyr, som alla Volvo numera, men så jättemånga svagheter har väl inte en ny V60 Recharge? Visst Volvos bilar har inte så bra rostskydd numera, visst garantierna är inte jättebra, visst deras bensinmotorer är inte så värst snåla m.m. Vill man ha andra bilar med långa garantier finns det, vill man ha bränslesnålare bilar finns det, vill man ha billigare bil finns det. Volvo menar att sina bilar är premiumbilar, det får var och en bedöma. Jag vet vad jag anser om det. Prislappen på Volvobilar har på senare tid har gått upp. Leveranstiderna är f.n väldigt långa på många av Volvos modeller. Du får kolla vad det är för leveranstid på ny V60 T6/T8 Recharge nu och om du orkar vänta. En beg. V60 T6/T8 Recharge MY22 late med det större hybridbatteriet på 18,8 kWh och 145 hk motor kan ju vara ett vettigt alternativ också. Glöm inte att du kan hyra en ny Volvo via Care by Volvo (CBV).
Lycka till med ev. bilval.
Det beror främst hur märkes trogen man är , oftast väljer man troligen samma om igen, om man bilägandet i sin helhet varit bra. I dag bör man se till den totala helheten, ekonomi, garanti , körbarhet, prestanade, design, återförsäljares, mm så allt handlar om vilka ingångsvärden som prioriteras. Själv värdesätter jag kvalitet och drftsäkerhet, i slutändan det som utmärker en bra bil. Då leasing är populärt, så kan man i princip välja vilket som , blir liksom skitsamma, man tecknar ett avtal och bilen håller förhoppningsvis ihop under tiden. Egna pengar, som skall cashas upp, är en helt annan sak. Där är elbilar fortfarande i full utveckling.
Tyvärr svårt för 500k att hitta vettigt EL alternativ.
Bäst är nog att du kör vidare med V60 något år till , till ökad budget längre fram..
Skulle jag köpa en EL bil idag ( om ekonomin tillåtit), så skulle jag åtminstone prova följde, så ny bil som möjligt om val av El bil:
BMW i4 625k
Lexus NX 580k
Subaru Soltera 550k+?

Alltid roligare köra nytt som nästan ingen åker omkring med, om det ända skall cashas upp pengar till ny EL-bil
Spid3r skrev:Har en V60 T6 (TwinEngine) idag (2019), ska byta bil i början av nästa år. Är i valet och kvalet om jag ska slå till på ytterligare en V60 T6 hybrid eller om jag ska leta andra hybrider. Har tom sneglat på Lynk&Co för att ta något annat, men vette fan alltså. 88km eldrift och Google är tilltalande med. Åker mesta dels lokalt och vill gärna åka mycket el, dock en skaplig elbil med minst 40-45' mils räckvidd blir dyrt tycker jag... Budgeten är runt 500.000kr
Tips ni?
Jag hade kollat på Mercedes C-Klass hyrbiden. Hade det inte varit för att jobbet använder sig av volvofinans som premierar volvo ;-) hade det blivit en sådan istället för en V60.

Bra räckvidd, upp till 10 mil.
Trevlig att sitta i och köra.

Annars är det typ Toyta RAV4 plugin som har helt OK räckvidd på el utöver Volvo.

Elbilen tycker jag ännu är för osäker. Inte pga laddning eller så, men att staten inte riktigt vet hur man ska göra med bonus osv ännu. Prat om att sänka bonusen, och med dagens leveranstider? Osäkert kort...

Annars en Polestar 2! Den låg långt upp på min lista också, men som sagt 2 små barn så är det lättare med kombi :-D
Tack för era tips.
Jag körs mycket Volvo genom åren... är förövrigt nöjd med min V60 hybrid. Hade kanske önskat att den nya V60 innehåll lite mer skillnader mot min nuvarande modell, men men.
Vad det gäller lev.tider så vill jag ha bilen jan-feb 2023 så är det högtid att beställa nu (enligt säljaren).
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]