Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Vad jag förstår så har/får nya XC60 laddhybrid en bensinvärmare i stället för elektrisk dito. Fråga, drivs bensinvärmare av bilens "normala" startbatteri" eller hybridbatteriet? Och om det drivs av startbatteriet så kommer det väl bli urladdat om man bara kör kortkörningar varje dag i "elläge"?
Användarvisningsbild
av bem
LazerHawke skrev: tor 17 mar 2022, 12:43 Som jag förstått det så laddas 12v när du kopplar laddkabeln för att ladda stora batteriet
Stämmer. Laddning av 12-volt startbatteriet sker så länge hybridbatteriet laddas med laddsladden. När Hybridbatteriet laddats klart laddas inte 12-volt startbatteriet längre. Huruvida det ev. underhållsladdas när hybridbatteriets laddsladd är ansluten och hybridbatteriet är fulladdat vet jag inte.
Användarvisningsbild
av bem
LJN skrev: tor 17 mar 2022, 12:15 Vad jag förstår så har/får nya XC60 laddhybrid en bensinvärmare i stället för elektrisk dito. Fråga, drivs bensinvärmare av bilens "normala" startbatteri" eller hybridbatteriet? Och om det drivs av startbatteriet så kommer det väl bli urladdat om man bara kör kortkörningar varje dag i "elläge"?
Jag har bensinvärmare i min V90 T6 Recharge MY22 early (köpte jag till som extra tillbehör).
När bensinvärmaren skall startas så används 12-volt startbatteriet. Om du t.ex. på en dag drar igång bensinvärmaren nog många gånger utan att 12-volt startbatteriet har nog mycket kräm kvar kommer du få ett meddelande i mobil appen har jag för mig eller i displayen i bilen om du direktstartar värmaren från centerdisplaens klimatinställningar.
Det senare är bra veta om, att det går att starta bensinvärmaren direkt när man sitter i bilen. Ibland vill ju inte bensinvärmaren starta via mobilappen (Volvo Cars appen), men oftast funkar det.
Jag har en gång under den tid jag haft min V90 råkat ut för att 12-volt batteriet hade för låg spänning efter att ha startat bensinvärmaren lite för ofta i vintras en dag. Jag körde en bit med bilen så laddades batteriet upp lite och sen satt jag bilen på laddning (var väl lite kvar i hybridbatteriet) och när hybridbatteriet laddat klart var väl 12-volt batteriet hyfsat laddat också. Går förstås ladda 12-volt batteriet på sätt som beskrivs i handboken. Man skall inte ladda direkt på plus och minuspolerna på 12-volt startbatteriet på en Volvo laddhybrid, som man kanske är van vid från förr med en icke laddhybrid. Man använder bilens laddningspunkter under motorhuven istället (se manualen). Dessa laddningspunkter används även om man behöver få starthjälp (men man skall aldrig ge starthjälp om man har en Volvo laddhybrid för då kan det går en säkring i ens egen Volvo).
Bra att veta också (vissa Volvo laddhybrider, kanske inte alla): Om både startbatteriet och hybridbatteriet är urladdade måste båda batterierna laddas. Att i ett sådant fall först ladda endast hybridbatteriet är inte möjligt. För att hybridbatteriet ska kunna laddas krävs att startbatteriet har en viss laddningsgrad.
av LJN
Tack, bra info från Er alla!
Bränsleledning Volvo 240

Kommer besiktningen ha synpunkter på brä[…]

Hej Passar XC70- fälgar från samma &ari[…]

Har fått id numret till Bränle regulato[…]

Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]