- lör 13 nov 2021, 16:17
Det verkar som Volvo har lite färre kundanpassningsval via extra utrustning jämfört med förr. Volvo tjänar rimligen mer om de kan ge färre valmöjligheter och standardisera mer inom och mellan modellerna.
Ta bara en sån sak som stolarnas design i dagens Volvo. Standardstolarna, alltså de under nivån Comfortsäten, har mycket korta lårstöd. När jag bytte bil nyligen blev jag tvingad välja Comfortstolar för de har har dynförlängare för låren. Var bara se glad ut och punga ut med det. Tidigare har jag aldrig behövt köpt till några andra stolar än standardstolar i nya Volvo jag haft. Är kanske standardstolar för genomsnittmänniska i världen Volvo gjort sina standardstolar för, vad vet jag. Men för mina lår var sätena alldeles för korta. När du hyr en Volvo via Care by Volvo är dessa bilar väldigt standardiserade med rätt få val man kan göra. Det är nog det spåret som jag gissar Volvo kommer köra vidare i. Volvo är ju på börsen numera och måste generera alltmer vinster åt aktieägarna, inge fel med det men kan bli så att det blir lite färre valmöjligheter för kunder när en Volvo skall fabriksbyggas i framtiden så kostnaderna blir lägre för Volvo. Vi får se.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.