Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av belito
Har en V60 my21 som har gnisslande bromsar. Låter mer eller mindre vid varje lättare inbromsning. Låter mest vid backning. Vissa gånger låter det väldigt högt beroende på väderförhållande. Var in med bilen för någon dag sedan för att dom skulle fixa till det, men servicemannen sa att det är ett känt fenomen på v60 och v90och att man inte kan göra något förutom att ev smörja. Han sa att det eventuellt ger med sig med tiden. Bilen har rullat 350 mil. Har ni som är här i forumet varit med om liknande fenomen? Och vad har ni gjort?
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag hade det på min förra V90 CC 17. När det blev dags för bromsbyte så försvann det. Det blev tillfälligt bättre när man gjorde en hård inbromsning. Min nya V60 CC my 21 har ännu inte gnisslat. Vi får väl se.
av KalleJ
Är de inte smuts eller sten i/på/bakom beläggen som går att borsta bort. Så får ni väl betala för ATE ceramic belägg istället.
För är det ett känt fel kommer Volvo inte kunna lösa det med nya Volvo belägg....
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kopparpasta på baksidan av beläggen (på ytan där de ligger an mot kolv respektive bromsok) brukar dämpa gnissel rätt bra. Iallafall på äldre bilar :P
av belito
Jag kan tycka att om det är ett känt fel så borde volvo ta på sig skämskudden och se till att problemet blir löst, bilarna är ju inte gratis precis..
Användarvisningsbild
av leiwi
belito skrev:Har en V60 my21 som har gnisslande bromsar. Låter mer eller mindre vid varje lättare inbromsning. Låter mest vid backning. Vissa gånger låter det väldigt högt beroende på väderförhållande. Var in med bilen för någon dag sedan för att dom skulle fixa till det, men servicemannen sa att det är ett känt fenomen på v60 och v90och att man inte kan göra något förutom att ev smörja. Han sa att det eventuellt ger med sig med tiden. Bilen har rullat 350 mil. Har ni som är här i forumet varit med om liknande fenomen? Och vad har ni gjort?
belito skrev:Jag kan tycka att om det är ett känt fel så borde volvo ta på sig skämskudden och se till att problemet blir löst, bilarna är ju inte gratis precis..
Helt riktigt en ny bil med gnisslande bromsar , det uttalande från teknikern är ju urbota dumt
Nej, lämna in bilen ta en lånebil som man har rätt till vid garantiärenden och be dom ringa när felet är fixat
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja hade gnisslande bromsar för ett par år sedan efter att ja bytte bromsar. Det var första och sista gången som jag inte smorde mellan kolven och baksidan av belägget. Efter lite fett på kolven och på baksidan av belägget blev det tyst.
Farsan har haft tjutande bromsar sedan hans Renault va ny 2004. Han hade in den några gången men det blev ingen skillnad. Förra året bytte jag skivor och belägg fram på hans bil och allt tjutande är helt borta. Jag använde Volvos egna fett för ändamålet.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]