Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AlexAnd
Har nyligen köpt en V60; -19, R-design. Noterat att grusljudet är mkt påtagligt nu när man kör på torra gator som inte är sopade ännu (med sommardäck). I gamla Golfen var det inget jag tänkte på. Är det så här på v60 eller kan det vara något som inte stämmer med den här bilen när det gäller det här ljudet. Låter som hela hjulhuset blästras.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Samma här, nästa år ska jag låta vinterdäcken sitta tills det är sopad. Det ser ut som gruset typ klistrar sig fast på sommardäcks ytan, inte i mönstret som sedan slangas runt i hjulhuset. Värsta ljudet är ändå när grus fastnar mellan bromsskivan o stänkplåten i metal - det låter för pinsamt
av Hemingway
Vad har du för däck? Sommardäck med bra grepp suger ju fast gruset på ett annat sätt och slungar runt i hjulhuset. Märkte stor skillnad på äldre Bridgestonedäck och splitter nya Michelin Supersport.
av III
Jag tror vi kommer in i frågan om ljudisolering snarare än däcken. Åker mycket hyrbil och ofta v60. Jag har reagerat på att de inte alls är så ljudisolerade som man kan förvänta sig. Däck och vägbuller tränger in rätt påtagligt. Tyvärr.
av least
En ny V60 med "vägbuller"? Är det inte samma konstruktion som i den större V90?

Att det låter om däck och asfalt vid olika temperaturer är dock inget ovanligt.
Ett mjukt sommardäck som mättas med vasst kross-grus kommer att låta från hjulhusen när gruset slungas loss.

Men det är en plåga när ett grus fastnar i bromsskivan. :-)
av Lockis
Jag skulle tro att detta är ett fall av "Jag lyssnar mer noggrant då detta ska vara premium"...
Har aldrig åkt en bil som inte har låtit vid körning på grusad väg där gruset slungas upp i hjulhuset..
av Javerhammar
Min V60CC låter avsevärt mycket mer från hjulhusen än vår XC70, tror de sparat in lite på dämpningen i V60.
Jämfört med Skoda Superb så låter V60CC absolut ingenting från hjulhusen.
Förväntan och vart man kommer ifrån avgör nog hur man upplever ljudet från gruset i hjulhusen :)

Har du provat att sänka bränsletrycket?

Ja det beror ju lite på vad man har för[…]

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare verk[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]