av Lockis - tor 18 mar 2021, 13:52
- tor 18 mar 2021, 13:52
vissa saker du frågar är ju baserat på en helt ny bil..
Skatten på 9000+ gäller ju bilar från januari 2020. Din bil blir 2 år 2021 alltså är det en 2019 och har inte 9000 i skatt.
Dina beräkningar baseras på en ny bil i övriga fall också?
Att bara ha ett 2 årigt avtal på förmånsbil är ovanligt. Kör du eget AB? Kanske värt att tänka om och köra samma bil i 3 år då? Alla kalkyler blir billigare på 3 år vad jag har sett.
Du får nog sätta dig ner och få ner allt i strukturerat format.
Du kan ju redan nu få prisuppgifter på en B4 My-22 och därför göra en vettig kalkyl på fortsatt förmånsbil eller om du ska köpa loss din nuvarande vid slutet på perioden.
Som jag sagt tidigare är det OMÖJLIGT att garantera ett restvärde på din bil, som best kan vi göra gissningar men det finns inget som säger att dessa kommer stämma om 2-3 år. Begagnat marknaden störtdök en hel del vid starten av Corona t.ex men verkar nu ha hämtat sig. Bonus/Malus verkar också påverka priserna till fördel för säljare men om det håller i sig 1, 2 eller fler år är det ingen som vet.
MaB70 skrev:Förtydligande för mitt inlägg:Jag tror du blandar ihop sakerna här.
min bil är två år i sept och det är då jag ev köper loss den (men jag måste beställa ny i maj och bestämma mig snart; har fått ett prel pris nu som skall justeras i sept).
En Volvo V60 hybrid kommer att "straffas" då det hamnar över brytpunkten med nya reglerna så den blir dyrare (igen). Om vi antar att man i praktiken inte direkt sparar bränslekostnad på en hybrid då den sörplar så mycket bensin på längre körning och att räckvidden är begränsad, så är det snarast en V60 B4 diesel som kan vara alternativet vid ny tjänstebil.
Jag har gjort en detaljerad kalkyl på att köpa loss min bil vid två år, men det är främst vad man skall sätta för procent-siffra per år på värdeminskningen som slår hårt på kalkyen.
Jag får köpa ut den till ca samma pris som Bilpriser.se anger som "pris handlare till privatperson" (med 6 mån garanti och 12 mån serviceavtal, samt ev skador åtgärdade) och detta pris är ca 18% under vad Bilia skulle sätta som bruttopris oprutat.
Jag skulle nog tappa ca 10% direkt om jag skulle sälja den privat, men därefter är ju frågan: vad tappar den per år? Kan man klara sig på 10%/ år eller pratar vi 12%, 14% eller mer?
Att beakta är ju att 3e året har den hög malus på skatten (9300 ) samt att den hamnar på 3500kr/år därefter, så egentligen skall man nog köpa en begagnad D3/D4 2018-2019 med lägre skatt, för bättre totalkalkyl.
Däcken antar jag nu skall hålla ca 4000mil i min kalkyl
Servicekostnader har jag tagit in från åf.
Adblue har jag lagt 250kr/ år så det är försumbara 20kr/ mån.
Jag tror mig hamna på ca 5500 kr/mån med nuvarande antaganden (utan bränsle) och skulle tro att en ny V60 B4 diesel hamnar på ungefär det samma när årsmodell 2022 släpps snart...så det kanske lutar åt fortsatt tjänstebil trots allt...
vissa saker du frågar är ju baserat på en helt ny bil..
Skatten på 9000+ gäller ju bilar från januari 2020. Din bil blir 2 år 2021 alltså är det en 2019 och har inte 9000 i skatt.
Dina beräkningar baseras på en ny bil i övriga fall också?
Att bara ha ett 2 årigt avtal på förmånsbil är ovanligt. Kör du eget AB? Kanske värt att tänka om och köra samma bil i 3 år då? Alla kalkyler blir billigare på 3 år vad jag har sett.
Du får nog sätta dig ner och få ner allt i strukturerat format.
Du kan ju redan nu få prisuppgifter på en B4 My-22 och därför göra en vettig kalkyl på fortsatt förmånsbil eller om du ska köpa loss din nuvarande vid slutet på perioden.
Som jag sagt tidigare är det OMÖJLIGT att garantera ett restvärde på din bil, som best kan vi göra gissningar men det finns inget som säger att dessa kommer stämma om 2-3 år. Begagnat marknaden störtdök en hel del vid starten av Corona t.ex men verkar nu ha hämtat sig. Bonus/Malus verkar också påverka priserna till fördel för säljare men om det håller i sig 1, 2 eller fler år är det ingen som vet.
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer