Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lockis skrev:Men du har alltid reklamationsrätt. Den är bättre än denna så kallade ”garantin”.
Reklamera kan man enbart göra saker som är ursprungliga fel. Om något går sönder efter köpet kan du inte reklamera det om det av sin natur inte kan ha varit ursprungligt. Detta inkluderar även 6 månaders regeln. I princip alla elektroniska fel är omöjliga att påstå att de var ursprunliga exempelvis. Inte heller kan du reklamera sådant som är en slitdel enligt serviceplanen. En garanti täcker sådant som går sönder efter köpet, stor skillnad mot reklamationsrätt.

En så ny bil har maskinskadeförsäkring lång tid framöver så jag hade sovit rätt gott oavsett.
Lövet skrev:
Lockis skrev:Men du har alltid reklamationsrätt. Den är bättre än denna så kallade ”garantin”.
Reklamera kan man enbart göra saker som är ursprungliga fel. Om något går sönder efter köpet kan du inte reklamera det om det av sin natur inte kan ha varit ursprungligt. Detta inkluderar även 6 månaders regeln. I princip alla elektroniska fel är omöjliga att påstå att de var ursprunliga exempelvis. Inte heller kan du reklamera sådant som är en slitdel enligt serviceplanen. En garanti täcker sådant som går sönder efter köpet, stor skillnad mot reklamationsrätt.

En så ny bil har maskinskadeförsäkring lång tid framöver så jag hade sovit rätt gott oavsett.
Du har rätt. Men denna Selekt garantin är väldigt begränsad. Så jag hade inte lagt något värde på den delen. 16000 är ungefär 2 självrisker på de flesta försäkringar.
Lockis skrev: fre 12 mar 2021, 09:12
Lövet skrev:

Du har rätt. Men denna Selekt garantin är väldigt begränsad. Så jag hade inte lagt något värde på den delen. 16000 är ungefär 2 självrisker på de flesta försäkringar.
Selekt är väl ändå "Nybilsgaranti"? Det är åtminstone så det marknadsförs.

Sedan skiljer sig nybilsgarantin beroende på bil i både tid och milantal. Inte sällan är det 24 mån och 3000 mil, men det kan skilja.

Men hur som helst. Har inte bilarna gått svinlångt täcker ju maskinskada väldigt mycket, så Selekten är i så fall "sak samma".
Tack för bra input alla. Ska titta och provköra båda bilarna. Men just nu lutar det åt d5an. Fick också redan på att man kan tanka båda dessa modeller med hvo100 disel vilket känns lite Future proof oxå.

Du säger ju själv att du får b&aum[…]

Det varierar med årsmodeller och nä[…]

Acproblem Volvo 940 -98

vilket kontaktstycke var det? hittade du nån[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.6.4 Mjukvarurel[…]