Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, man får låtsas att man är pilot och går igenom ckecklistan före start:

Fasten seat belt - check
Ignition on- check
Release Parkingbrake - check
Start/stopp off - check
....... :-)
Med tidigare bilar har även jag följt den heliga ritualen vid varje start, i hetsig Stockholms trafik är det ibland riktigt farligt (eller iaf dåligt) med fördröjningen som blir innan man kommer iväg.
Men - med B4 mildhybriden som jag har nu har jag inte ens behövt reflektera över om S/S är aktivt! Det fungerar i min mening så bra att det inte stör körningen alls.
Däremot alla parametrar m.m. som påverkar har jag absolut ingen koll på, enda gången jag reflekterat över den (skapade en tråd) var då jag såg att S/S funktionen var inaktiv i displayen.
Har läst att du skrivit så tidigare också. Jag förstår inte skillnaden. Jag märkte absolut ingen som helst skillnad mellan min egen T5 och B4 diesel. Jag trodde i min enfald att bilen skulle börja rulla iväg från stillasittande med hjälp av elmotorn medan förbränningsmotorn startade men så var ju inte fallet. Bilen började ju inte rulla förrän dieseln rystat igång. Ser ingen skillnad där?
js1 skrev: sön 21 feb 2021, 08:27 Har läst att du skrivit så tidigare också. Jag förstår inte skillnaden. Jag märkte absolut ingen som helst skillnad mellan min egen T5 och B4 diesel. Jag trodde i min enfald att bilen skulle börja rulla iväg från stillasittande med hjälp av elmotorn medan förbränningsmotorn startade men så var ju inte fallet. Bilen började ju inte rulla förrän dieseln rystat igång. Ser ingen skillnad där?
Den stora skillnaden för min del är att Dieseln har startat innan foten lämnat bromsen helt. Jag jämför med Superb 190TDI DSG6, där kunde det ta "evigheter" innan motorn startade.
Rejser99 skrev: sön 21 feb 2021, 08:55
Javerhammar skrev: sön 21 feb 2021, 07:19 Med tidigare bilar har även jag följt den heliga ritualen vid varje start, i hetsig Stockholms trafik är det ibland riktigt farligt (eller iaf dåligt) med fördröjningen som blir innan man kommer iväg.
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Jag kör dagligen i samma trafik och har inte upplevt några nackdelar alls.
Jag kan hålla med om att det är lite störigt när den startstoppar när man parkerar, men det är bara att trycka lite mindre hårt på bromsen så låter den bli.
Jag upplevde det som en rejäl störning i de fall den var aktiv, något man måste ha med i beräkningen vid körning. Kanske skulle ha skrivit att min jämförelse är en VAG diesel som var helt hopplös!
Summan av mitt inlägg är att jag upplever att mildhybridens S/S fungerar otroligt bra och i princip sömlöst jämfört med alla tidigare dieselbilar jag kört.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]