Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklassandgren
Fick min bil i oktober förra året (MY20) och har hunnit köra ca 700 mil med den. Enda sedan första dagen har jag noterat att när man kör på endast el och tar svängar, ca 90 graders svängar (lägre hastigheter), så låter det ett konstigt ljud från bakvagnen. Väldigt svårt att förklara men ljudet ökar och sänks var 0,5 sekund, ett vobblande ljud.

Min tanke var först fel i elmotorn/axeln bak så det känns som att den blir hårt belastad när när hårda kurvor tas, som när man körde med svetsad diff på en gammal volvo. Något kändes fel och bilen lämnades till volvo efter ca 350 mil. De gjorde mjukvarauppdatering och sa att ljudet försvann. Men kort därefter hördes ljudet igen.

Någon som haft liknande och vet vad det beror på?

En annan fråga, när man parkerar och vill smyga framåt för att parkera nära muren är det förj*vla svårt att få bilen att köra långsamt, den vill köra iväg så bilen flyttar sig ca 10-15 cm som minst när man stannar-släpper broms-stannar.... Är jag ensam om det eller ska det vara så?
av Pellejönsen
Det låter så på alla hybrider... ett känt fenomen. Bara att vänja sig. På Volvos hybrider med AWD så är det många som upplever just det ljudet och att bakvagnen är lite "sladdig av sig". Obehagligt
Användarvisningsbild
av frazer
Gällande parkeringen, har du funktionen auto-brake aktiverad? Alltså att färdbroms sätts automatiskt varje gång bilen står still?
av Niklassandgren
Har inte Auto-Brake aktiverad, märkte däremot att det var 100ggr lättare att smyga om man backar.
Ökad komfort med 17”

Däckdimensionen 245/55R18 är vad jag sku[…]

Då förstår jag. Det kan vara v&au[…]

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]