Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
riha skrev:Bytte från V90 D4 AWD till V60 B4 AWD för två veckor sedan.
Just nu kan jag säga att V60 B4:an är decilitern dyrare i drift per mil än vad V90:n var.

V90:n snittade 0,59 l/mil (vid pump) under de 17 000 mil den hann gå.
Just nu snittar min V60 runt 0,7l/mil, vilket just nu känns rätt sunkigt då jag räknade med att minst matcha siffrorna från V90:n.

Nu är jag osäker på om bien behöver någon inkörningsperiod innan det stabiliseras, men minns inte att jag behövt det för mina senaste tre bilar.

Time will tell, men ur förbrukningssynpunkt är jag inte imponerad av B4.
Däremot upplevs den som betydligt piggare än "gamla" D4 och start/stop är betydligt mjukare/smidigare också.
Är det CC på båda? Jag kan inte hitta B4 & AWD annat än som CC på V60.
Användarvisningsbild
av Paglar
riha skrev: fre 08 jan 2021, 09:16 Bytte från V90 D4 AWD till V60 B4 AWD för två veckor sedan.
Just nu kan jag säga att V60 B4:an är decilitern dyrare i drift per mil än vad V90:n var.

V90:n snittade 0,59 l/mil (vid pump) under de 17 000 mil den hann gå.
Just nu snittar min V60 runt 0,7l/mil, vilket just nu känns rätt sunkigt då jag räknade med att minst matcha siffrorna från V90:n.

Nu är jag osäker på om bien behöver någon inkörningsperiod innan det stabiliseras, men minns inte att jag behövt det för mina senaste tre bilar.

Time will tell, men ur förbrukningssynpunkt är jag inte imponerad av B4.
Däremot upplevs den som betydligt piggare än "gamla" D4 och start/stop är betydligt mjukare/smidigare också.
Ja 0,7l/mil är ju inte imponerande.
Det jag kan tänka mig är att nu är det vinter och det är normal årstidsvariation du ser.
Du har ju loggat dina tidigare bilar så du borde kunna se hur mycket mer de drog under vintern.
På mina bilar har det kunnat skilja upp till 0,25l/mil mellan vinter och sommar.
av Javerhammar
Min V60CC B4 ligger just nu på snitt 0,58l/mil (enligt VOC), närmare 0,65 verkligt skulle jag tro. 95% landsväg mellan 50-100km/h
Start och stoppen smidighet har jag aldrig upplevt maken till, otroligt snabb och smidig!
Gillar verkligen B4 motorn och växellådan men den är inte så bränslesnål :)
av valln
Jag tror det finns två stycken forumiter som menar på att Volvo kommer att fasa ut dieselmotorerns typ vecka 20 nästa år, men det kommer i såfall förmodlingen gälla rena dieselmotorer.
Diesel med mildhybrid kommer säkert att tillverkas i flera år till.
Användarvisningsbild
av Funk
valln skrev:Jag tror det finns två stycken forumiter som menar på att Volvo kommer att fasa ut dieselmotorerns typ vecka 20 nästa år, men det kommer i såfall förmodlingen gälla rena dieselmotorer.
Diesel med mildhybrid kommer säkert att tillverkas i flera år till.
Det går väl i stort sett inte att få tag på en ren dieselbil eller för den delen ren bensinbil sedan ett bra tag. XC40 T2 / T3 är väl de enda som inte är hybridiserade..
Givetvis är det lite beroende på marknad, men i stort sett är ren diesel och manuella växellådor redan dött.

/Thomas
av valln
Aha, jag såg nu att det knappt finns några rena dieselmotorer.

Samtidigt var min poäng att det också framgent kommer, under flera år, finnas dieselmotorer om än de är mildhybrider.
Ryktet om dieselmotorns död är överdriven!
Användarvisningsbild
av Funk
valln skrev:Aha, jag såg nu att det knappt finns några rena dieselmotorer.

Samtidigt var min poäng att det också framgent kommer, under flera år, finnas dieselmotorer om än de är mildhybrider.
Jo det kommer att finnas ett tag, men försäljningen rasar fort.
Från 2018 till nu har dieselbilarna minskat med runt 60% i nyregistreringar om jag minns rätt..

/Thomas
Användarvisningsbild
av fjohan82
Funk skrev: sön 10 jan 2021, 16:13
valln skrev:Aha, jag såg nu att det knappt finns några rena dieselmotorer.

Jo det kommer att finnas ett tag, men försäljningen rasar fort.
Från 2018 till nu har dieselbilarna minskat med runt 60% i nyregistreringar om jag minns rätt..

/Thomas
Med den straffskatten som är på nya bilar numera, framförallt diesel, är det tyvärr svårt att motivera ett inköp.
Jag vill av princip inte lägga över 10000 i skatt/år även om det är mindre pengar i sammanhanget med ett nybilsinköp.

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]