- ons 09 dec 2020, 17:41
#1417321
@bem Absolut jag kan ge lite synpunkter men samtidigt har jag hittills enbart "skrapat" ihop blått 51 mil hehe
Men kan absolut summera pros/cons över den lilla tiden. Börjar väl med de bra sakerna.
Det första som slog mig med bilen är att den faktiskt är ganska tyst i kupén, kommer från en XC60 -18 med dubbade Hakka 20", kanske är det att jämföra äpplen och päron mot de däcken som sitter på nu (dubbade Hakka 9 18") men som sagt kupén är överraskande tyst!
Den är betydligt rymligare än vad man kan tro, det är bagageutrymmet som är lite smalare än XC60n annars så är känslan att baksäte och framsäte är väldigt rymliga! Har 2 barnstolar i baksätet men man kan ändå sitta hur man vill i framsätet (är själv 180cm lång.)
Sen är det här med hybrid, för vår del så passar den här motorn perfekt till vår vardag! Alla små resor och den lilla pendling som vi gör, vilket ofta resulterar i max 30-40km körning gör att vi enbart klarar oss på el, har som max kommit 58km, mestadels landsvägskörning i 80-90km/h. Vi åker mycket till Sälen vintertid och för vår del så skulle inte en ren elbil passa oss av just den aspekten, 300km enkel resväg med väldigt begränsade laddmöjligheter Örebro-Sälen. Sen är den väldigt inspirerande att köra i powerläget, 340hk gör att det bär iväg väldigt trevligt!
De mindre bra sakerna.
Hur tänkte man gällande värmen i bilen? Okej jag kan köpa hur man värmer kupén under färd men att inte kunna värma upp bilen när man samtidigt laddar känns verkligen galet tänkt... Så för vår del kan vi inte förkonditionera bilen då den alltid står i garaget vilket känns väldigt tråkigt..
Sen hybrid, visst för vår del och vår vardag en väldigt trevlig kompromiss till ett bättre miljöval samt andrahandsvärdet hoppas jag står sig bra men som tjänstebil för långresor, känns som man lika gärna kan välja en ren fossilbil istället men det är min mening. Min önskan skulle varit om det man hade kommit låt säga 100-150km, en lite kraftigare elmotor med mindre bensinmotor och bensintank, torde väl inte vara omöjligt kan man tycka.
Sen är det stor nackdel att bilen enbart kan ladda med 1-fas, 3.7kw... Det skulle göra mycket om man i alla fall kunde ladda 7.2kw, som det är nu så kan man liksom inte "snabbladda" utan det krävs lite mer planering för att få till en bra körsträcka med enbart el. Detta visste jag givetvis om men man kan ändå ge det lite reflektion såhär i efterhand. Att ladda med schukoladdaren är uteslutet, det tar verkligen för lååång tid.. Laddar för övrigt med Easee laddbox och har den uppkopplad mot Tibber, kan verkligen rekommendera den!
Sen till den eviga frågan angående 180km/h spärren.. Ja jag vet inte alltså, jag tror jag körde XC60n jag hade under dryga 3 år 1 eller 2 gånger över 180km/h så mig spelar det ingen roll helt ärligt. Ska jag ge mig in i debatten så skulle jag argumentera att det ändå måste vara upp den enskilda individen hur man vill köra, i 80km/h eller 230km/h men som sagt för min del, eller rättare sagt mitt behov så är jag absolut inte i behov att köra mer än 180km/h så det var ingen dealbreaker för min del.
Mycket tjat om XC60n men måste ändå säga att det har inte hänt mycket nytt i Volvos infotainmentsystem på 3 år.. Något behöver hända till nästa bilbyte tycker jag, lite mer personliga inställningar att du kan ställa in instrumentklustret efter eget tycke etc. Detta var bara en ren generell fråga kring egentligen hela Volvos bilflotta, förutom XC40 P8 som har android auto vilket ser riktigt trevligt ut!
Summan av det hela så är jag väldigt nöjd med bilen den lilla tid och körsträcka jag har haft den, ska bli kul när man får komma upp till fjällen och testa framkomligheten.
Hoppas det ger lite kött på benen!
Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

Det första som slog mig med bilen är att den faktiskt är ganska tyst i kupén, kommer från en XC60 -18 med dubbade Hakka 20", kanske är det att jämföra äpplen och päron mot de däcken som sitter på nu (dubbade Hakka 9 18") men som sagt kupén är överraskande tyst!
Den är betydligt rymligare än vad man kan tro, det är bagageutrymmet som är lite smalare än XC60n annars så är känslan att baksäte och framsäte är väldigt rymliga! Har 2 barnstolar i baksätet men man kan ändå sitta hur man vill i framsätet (är själv 180cm lång.)
Sen är det här med hybrid, för vår del så passar den här motorn perfekt till vår vardag! Alla små resor och den lilla pendling som vi gör, vilket ofta resulterar i max 30-40km körning gör att vi enbart klarar oss på el, har som max kommit 58km, mestadels landsvägskörning i 80-90km/h. Vi åker mycket till Sälen vintertid och för vår del så skulle inte en ren elbil passa oss av just den aspekten, 300km enkel resväg med väldigt begränsade laddmöjligheter Örebro-Sälen. Sen är den väldigt inspirerande att köra i powerläget, 340hk gör att det bär iväg väldigt trevligt!
De mindre bra sakerna.
Hur tänkte man gällande värmen i bilen? Okej jag kan köpa hur man värmer kupén under färd men att inte kunna värma upp bilen när man samtidigt laddar känns verkligen galet tänkt... Så för vår del kan vi inte förkonditionera bilen då den alltid står i garaget vilket känns väldigt tråkigt..
Sen hybrid, visst för vår del och vår vardag en väldigt trevlig kompromiss till ett bättre miljöval samt andrahandsvärdet hoppas jag står sig bra men som tjänstebil för långresor, känns som man lika gärna kan välja en ren fossilbil istället men det är min mening. Min önskan skulle varit om det man hade kommit låt säga 100-150km, en lite kraftigare elmotor med mindre bensinmotor och bensintank, torde väl inte vara omöjligt kan man tycka.
Sen är det stor nackdel att bilen enbart kan ladda med 1-fas, 3.7kw... Det skulle göra mycket om man i alla fall kunde ladda 7.2kw, som det är nu så kan man liksom inte "snabbladda" utan det krävs lite mer planering för att få till en bra körsträcka med enbart el. Detta visste jag givetvis om men man kan ändå ge det lite reflektion såhär i efterhand. Att ladda med schukoladdaren är uteslutet, det tar verkligen för lååång tid.. Laddar för övrigt med Easee laddbox och har den uppkopplad mot Tibber, kan verkligen rekommendera den!
Sen till den eviga frågan angående 180km/h spärren.. Ja jag vet inte alltså, jag tror jag körde XC60n jag hade under dryga 3 år 1 eller 2 gånger över 180km/h så mig spelar det ingen roll helt ärligt. Ska jag ge mig in i debatten så skulle jag argumentera att det ändå måste vara upp den enskilda individen hur man vill köra, i 80km/h eller 230km/h men som sagt för min del, eller rättare sagt mitt behov så är jag absolut inte i behov att köra mer än 180km/h så det var ingen dealbreaker för min del.
Mycket tjat om XC60n men måste ändå säga att det har inte hänt mycket nytt i Volvos infotainmentsystem på 3 år.. Något behöver hända till nästa bilbyte tycker jag, lite mer personliga inställningar att du kan ställa in instrumentklustret efter eget tycke etc. Detta var bara en ren generell fråga kring egentligen hela Volvos bilflotta, förutom XC40 P8 som har android auto vilket ser riktigt trevligt ut!
Summan av det hela så är jag väldigt nöjd med bilen den lilla tid och körsträcka jag har haft den, ska bli kul när man får komma upp till fjällen och testa framkomligheten.
Hoppas det ger lite kött på benen!
Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk
Kör: Polestar 2 Long range Dual motor 78kWh Plus/Pilot
Tidigare: Volvo V60 2021 Recharge T6 R-Design
Tidigare: Volvo XC60 2018 T5 II AWD R-DESIGN
Tidigare: Volvo V60 MY16 D4 OR BE PRO automat
Tidigare: Volvo V70 MY11 2,5FT automat R-design Polestar
Tidigare: Saab 9-3 SC 2,0t Vector -07
Tidigare: Saab 9-3 SS 2,0t Linear -05
Tidigare: Volvo V60 2021 Recharge T6 R-Design
Tidigare: Volvo XC60 2018 T5 II AWD R-DESIGN
Tidigare: Volvo V60 MY16 D4 OR BE PRO automat
Tidigare: Volvo V70 MY11 2,5FT automat R-design Polestar
Tidigare: Saab 9-3 SC 2,0t Vector -07
Tidigare: Saab 9-3 SS 2,0t Linear -05