Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag undrar om någon kan förklara varför elmotorn på en V60 Recharge tar skada om bilen bogseras? Det skrivs så i bilens manual och jag är ok med att dom säger så men jag vill veta varför och hur elmotorn skadas. Dessutom, när jag kör på förbränningsmotorn så rullar ju bakhjulen och därmed även elmotorn men då skadas den inte. Finns det någon frikoppling av elmotorn när förbränningsmotorn kör ensam eller vad händer?
galm skrev: tor 08 okt 2020, 12:39 Jag undrar om någon kan förklara varför elmotorn på en V60 Recharge tar skada om bilen bogseras? Det skrivs så i bilens manual och jag är ok med att dom säger så men jag vill veta varför och hur elmotorn skadas. Dessutom, när jag kör på förbränningsmotorn så rullar ju bakhjulen och därmed även elmotorn men då skadas den inte. Finns det någon frikoppling av elmotorn när förbränningsmotorn kör ensam eller vad händer?
Men elmotorn är väll alltid i drift? När man kör med bensinmotorn så driver väll alltid elmotorn också, går väll inte att bara köra med framhjulsdrift = bensinmotorn
Klabbe65 skrev: fre 09 okt 2020, 14:38
galm skrev: tor 08 okt 2020, 12:39 Jag undrar om någon kan förklara varför elmotorn på en V60 Recharge tar skada om bilen bogseras? Det skrivs så i bilens manual och jag är ok med att dom säger så men jag vill veta varför och hur elmotorn skadas. Dessutom, när jag kör på förbränningsmotorn så rullar ju bakhjulen och därmed även elmotorn men då skadas den inte. Finns det någon frikoppling av elmotorn när förbränningsmotorn kör ensam eller vad händer?
Men elmotorn är väll alltid i drift? När man kör med bensinmotorn så driver väll alltid elmotorn också, går väll inte att bara köra med framhjulsdrift = bensinmotorn
Jag har ju en driveMode som heter ”Constant AWD” så då misstänker jag att alla inte driver konstant när den inte är vald.
Vardelos skrev: lör 10 okt 2020, 08:52
Klabbe65 skrev: fre 09 okt 2020, 14:38
Jag har ju en driveMode som heter ”Constant AWD” så då misstänker jag att alla inte driver konstant när den inte är vald.

Men väljer du power eller constant AWD så går alltid bensin motorn hela tiden men kör du på pure eller hybridläge så kan bensinmotorn slå av och då får du bara drivning på bakhjulen.
Ok, tack för kommentarerna! Vad jag vet så finns det lägen då enbart förbränningsmotorn är aktiv. Vad jag inte visste var att problemet skulle ligga i att elmotorn behöver kylning. Jag vet att hybridbatteriet behöver kylning vid men jag visste inte att även elmotorn behövde det.
Jag har fått detta med inkoppling av elmotorn förklarat av min tekniker. Det gäller då för min nuvarande V60 D5 hybrid. Elmotorerna har en typ av "gaffelkoppling". När de skall kopplas in, så varvas de upp till exakt rätt hastighet, och "klonkas" sedan in mot driften av bakhjulen.

OM de är inkopplade vid bogsering, så gissar jag att de kommer att fungera som generator, och är då inte styrelektroniken igång och kan ta hand om den genererade energin, så kan det bli överspänningar som slår ut elektroniken (min egen teori).

Jag var för många år sedan med om att vänta på ett tåg efter en tågolycka. Tåget var det första som fick passera efter olyckan (hela Nässjö stationsområde hade slitits upp av ett tåg som spårat ut i hög hastighet ett par dagar tidigare). Det tåg jag skulle åka med hade bogserats förbi olycksplatsen, det fanns inga kontaktledningar. Efter mindre än en mil, stannade tåget. Och de förklarade att loket hade skadats av bogseringen. Sedan fick vi stå i ca 3 timmar och vänta på ett nytt lok.
Jag kan tänka mig att detta är en helt riktig förklaring och att klonkningen alltså är rent mekanisk. Som elektronikkonstruktör fortsätter dock min nyfikenhet genom att undra hur elektroniken är konstruerad om den inte tål det här "obelastad generator" fallet. Men tack, jag tror din förklaring är helt rätt. Jag får min V60 Recharge om 4 veckor och då ska jag INTE prova om det går bra att bogsera.

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]