Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Det är så att jag har fått chansen om jag vill att köpa en V60 D4 awd momentum advanced 2019 med en del extra plus utrustning, med inte allt för många mil ( 3700) till inbytespris av en släkting. Är väldigt sugen på denna bil då det både är en grymt fin & snygg bil med bra utrymmen ( då vi precis fått barn ), komfort & till ett bra pris. Ja jag vet, jag borde vara mer än nöjd så här, vad mer kan man begära igentligen. Men ändå är det något som gnager i mig. Jo innerst inne är det ändå en R-design & dess yttre jag drömmer om. Då jag tycker den är så grymt snygg på något sätt, kan lixom inte hjälpa det & kan inte släppa tänken på att det är en sån jag vill ha. Men ska jag vara ärlig mot mig själv så inser jag tyvärr att hur mycket eller lite jag än vill så räcker inte min ( våran ) ekonomi hela vägen ditt just nu. Då det är minst +100 000 kr till. Om jag nu skulle har tur att hitta en billig en.

Så min fråga är hur svårt, tidskrävande & dyrt skulle det igentligen vara att bygga om en vanlig momentum till att se ut som en r-design extriört, för nån som inte är så duktig på att skruva som mig ( även om jag kan lite enklare basic såklart )

Så nu till mina frågor & slutsatser.
* När det kommer till däck & fälgar, har jag sett att man kan hitta begagnade ( nästan nya ) för ca 15-18 000 kr på blocket.
* Sänkningsats med montering & fyrhjulsinställning verka vara ca 5-6 000 kr.
* Toning runt om till mörkare rutor har jag en vän som jobbar med dagligen, så borde kunna få till ett bra pris där.
* Den nedre stötfångardelen bak med dubbla utblåsen verkar heller inte så dyr & svår att montera ( även jag borde klara det, förhoppningsvis :P )
* Värre är det med front, grill. Vet att grill & främre stötfångarhölje måste bytas till r-designs. Passar dom att byta rakt av? Är det samma fäste osv eller måste dom modifieras ? Isåfall är det svårt att göra själv? Passar dimljusen från momentum rakt av eller är dom annorlunda? Plast kopor runt dimljus antar jag måste bytas till r-design eller är det samma? Samma gäller nedre gallret ( plasten ) under grillen. Är det samma eller måste det också bytas?

När det kommer till pris på komplett r-design front med grill finns det nån här som har en susning om vad det skulle kosta med alla delar? Kan man köpa den färdig lackad i bilens färg eller måste man lämna in den för lackering ?
Kanske dum fråga från nån som inte är så kunnig, fram & baklampor momentum till r-design är det samma eller skiljer dom sig något åt? Övrigt är det något annat som skiljer extriört åt? ( förutom lister runt rutor )

Är grymt tacksam för alla svar jag kan få =)

Mvh Paradoxplaza
Många frågor och jag tycker du antingen skall skrapa ihop till en R-design eller köra med bilen som den är och sedan skaffa en r-design nästa gång.

Däck o fälg 18-20k
Chassie måste du byta fjädrar och stötdämpare framvagnsdelar osv, det är inte bara att skaffa en sänkningssats om du skall ha r
80-100k minst
Främre och bakre stötdämpare skall lackas i bilens färg ca 40k båda olackat + lack 5k
montering ingår inte!
Sedan skall stolar/ratt/växelspak/ gaspedal/bromspedal/mattor bytas till R också....

Så du hamnar på bra mer än 100 000:- och då har du fortfarande avgassystem och mjukvara till motor/växellåda
grill och en massa "fula" kromlister runt rutan....

Jag tycker det är en dålig ide att "enmblemtrimma" din bil tyvärr...
Du kan köpa saker på skroten med. Kolla med JB Bildemontering i Jönköping tex. De har bilar som ser ut som nya men kan vara testbilar som inte får säljas till kund. Har köpt massa grejer ifrån dem tidigare. Fast till andra Volvomodeller.
Paradoxplaza skrev:Hej. Det är så att jag har fått chansen om jag vill att köpa en V60 D4 awd momentum advanced 2019 med en del extra plus utrustning, med inte allt för många mil ( 3700) till inbytespris av en släkting. Är väldigt sugen på denna bil då det både är en grymt fin & snygg bil med bra utrymmen ( då vi precis fått barn ), komfort & till ett bra pris. Ja jag vet, jag borde vara mer än nöjd så här, vad mer kan man begära igentligen. Men ändå är det något som gnager i mig. Jo innerst inne är det ändå en R-design & dess yttre jag drömmer om. Då jag tycker den är så grymt snygg på något sätt, kan lixom inte hjälpa det & kan inte släppa tänken på att det är en sån jag vill ha. Men ska jag vara ärlig mot mig själv så inser jag tyvärr att hur mycket eller lite jag än vill så räcker inte min ( våran ) ekonomi hela vägen ditt just nu. Då det är minst +100 000 kr till. Om jag nu skulle har tur att hitta en billig en.

Så min fråga är hur svårt, tidskrävande & dyrt skulle det igentligen vara att bygga om en vanlig momentum till att se ut som en r-design extriört, för nån som inte är så duktig på att skruva som mig ( även om jag kan lite enklare basic såklart )

Så nu till mina frågor & slutsatser.
* När det kommer till däck & fälgar, har jag sett att man kan hitta begagnade ( nästan nya ) för ca 15-18 000 kr på blocket.
* Sänkningsats med montering & fyrhjulsinställning verka vara ca 5-6 000 kr.
* Toning runt om till mörkare rutor har jag en vän som jobbar med dagligen, så borde kunna få till ett bra pris där.
* Den nedre stötfångardelen bak med dubbla utblåsen verkar heller inte så dyr & svår att montera ( även jag borde klara det, förhoppningsvis :P )
* Värre är det med front, grill. Vet att grill & främre stötfångarhölje måste bytas till r-designs. Passar dom att byta rakt av? Är det samma fäste osv eller måste dom modifieras ? Isåfall är det svårt att göra själv? Passar dimljusen från momentum rakt av eller är dom annorlunda? Plast kopor runt dimljus antar jag måste bytas till r-design eller är det samma? Samma gäller nedre gallret ( plasten ) under grillen. Är det samma eller måste det också bytas?

När det kommer till pris på komplett r-design front med grill finns det nån här som har en susning om vad det skulle kosta med alla delar? Kan man köpa den färdig lackad i bilens färg eller måste man lämna in den för lackering ?
Kanske dum fråga från nån som inte är så kunnig, fram & baklampor momentum till r-design är det samma eller skiljer dom sig något åt? Övrigt är det något annat som skiljer extriört åt? ( förutom lister runt rutor )

Är grymt tacksam för alla svar jag kan få =)

Mvh Paradoxplaza

En bra kompromiss (enligt mig) är min trimning, inte alls lika dyrt :)
https://www.garaget.org/?car=420895&image=3963891

Gjorde en service och kontroll av spridarna p&arin[…]

Bygga vevhusventilation?

Tjena! Jag har nyligen köpt en 944 med b230fk[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl[…]

Rimlig slutsats, du kan ju testa servoverkan om du[…]