Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
@Elektrikern84, Tycker också det ser riktigt bra ut, men jag är inte missnöjd med den standard panelen.
Vet inte iheller om akustik gör mycket för ljudet men något bör det göra. Sen att den blir lite svårare att ta sig in i är också en stor del till att jag valde det.
av Ikke
Man köper väl inte en ny bil för reparation kostnader diesel eller bensin man köper väl det man vill ha en del vill ha diesel någon vill ha bensinare
av Freddy100
Ikke skrev: tor 28 nov 2019, 18:39 Man köper väl inte en ny bil för reparation kostnader diesel eller bensin man köper väl det man vill ha en del vill ha diesel någon vill ha bensinare
Absolut, så tänker man när man köper leasing bil eller om man byter bil var 3:e år.
Dem som vill behålla bilen i 5-10-15 år måste ju räkna ev reparationskostnader.
Så enkelt är det inte som du beskriver...tyvärr... :-D
av Bempo
Elektrikern84 skrev: tor 28 nov 2019, 18:31 Jag tänker på det många med Bensinare menar att Dieslar är dyrare att reparera. Men sparar man inte in det på lägre bränslekostnader?
Det där var ett uttryck jag hörde när jag var ung, och det är länge sen. Stämmer det verkligen idag? Jag tror det är en urgammal skröna
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nja, sett till idag så stämmer det än. Egrmissbruket på dieslarna gav bekymmer man betalar för idag, sen blev det adblue. Dör värmaren fryser du i en diesel.
Men jag håller ändå med, man köper inte för att laga
Däremot så är det nåt bankade oljud som följer varvet i dieslarna...
av Elektrikern84
Ja, kul att man kan starta en diskussion i alla fall. Jag har bytt bil vart 2-3 år sedan 2010 och haft Diesel. Nu är tanken att bilen jag har beställd är den sista förbränningsbilen jag köper så kanske behåller 3-4-5-6 år. Det vet man inte. Men fixa EGR för 10-12 tusen har man ju sparat in på soppan på 5-6 år. Eller?
av Lockis
Räknar man med reparationskostnader när man köper ny bil går kalkylen aldrig ihop.
Spelar ju ingen roll om det är bensinare eller Diesel. En bensinare kommer också ha något som går isönder inom 15 år.

Även om Dieseln är dyrare att reparera om det är motorfel. Sen är ju självrisken den samma på motorskada oavsett bensin/diesel.

Näe, dieseln blev det för min del då jag lär spara 9-12000 kr om året i bränslekostnader. Det blir en hel del reparationer om det behövs :-D
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag räknar med 4500 mil i år, på T5. Men visst, plånkan säger diesel. Men kroppen är inte i samma lag
Det är liksom inte avgörande. Däremot vore en diesel-hybrid fantastiskt för mej, och jag hade haft en om inte bagaget på gamla v60 hybrid hade varit mikroskopiskt.
Nästa kanske blir el, men den blir jobbig på semester utanför norden.
av Lockis
@TommyP86,
Jag har inget emot Dieseln, det jag gillade med T5 var lite mer oumph när man tryckte på pedalen.
Men med min prognos så blir det ändå en besparing på närmre 30.000 över 3 år och det var lite för svårt att förneka.

Nu vet jag inte hur min boende situation kommer se ut om 3 år men om min hyresvärd bestämmer sig för att sätta upp stolkpar inom 3 år blir det garanterat byte till något elektrifierat, Hybrid eller hel el (Nya VW el kombin verkar perfekt :-D )
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]