Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Monnier skrev: tis 05 nov 2019, 15:29
Lockis skrev:
Du bör kunna strunta i Hold, bara kör via GPS så ska bilen räkna ut när det är mest lämpligt att spara eller använda batteri :-)
Så den är så smart nu. Då ska jag testa det åt ett av hållen för att se om bilen eller jag är bäst :D
Volvo påstår iaf att den ska vara så smart. Ser fram emot att höra resultatet :-)
Ett tipps är att inte ladda på McDonalds snabbladdare som tar 2.5kr/min
Det blir 150 kr för 3.7kw på ca en timme.

Ska man ladda hybrider är det bättre att ladda på ställen som erbjuder kiliwattpris istället.
Monnier skrev: tis 05 nov 2019, 15:18
Intressant att se hur skillnaden blir och om det blir någon.
Första långtestet min T6 TE kommer göra är att åka till Idre. 45mil enkel resa.
Kommer köra så ekonomiskt jag kan med återgenerering och även Hold på de sträckor som är 110 eller mer
60 Liters tank Konstant 4-hjulsdrift på när vi kommer till backarna vid stugorna.
Skidor på takräcke.
Tankar 1 timme på lämpligt mcdonalds mitt i resan

Ska bli intressant och se om jag har något i tanken när jag kommer fram.

Förutom den resan:
4-6 dagar i veckan räknar jag med 100% eldrift
Neno skrev:Ett tipps är att inte ladda på McDonalds snabbladdare som tar 2.5kr/min
Det blir 150 kr för 3.7kw på ca en timme.

Ska man ladda hybrider är det bättre att ladda på ställen som erbjuder kiliwattpris istället.

[/quote

Absolut. Det är hur jag normalt kommer köra. Framför allt när jag kör själv.
Men just denna resa blir det nog enklast möjliga. Kostnaden är inte så viktig på en resa som jag gör en gång per år.
Det blir mer intressant att testa hur bra bilen hanterar användningen av batteriet.
Lånar din frågeställning:
Är det någon som "tankar el" under långresor? Jag har själv aldrig skaffat en Typ 2 kabel för detta ändamål eftersom laddningskapaciteten är dålig i Volvon och debiteringstrasslet är allt för stort. Dela gärna med er om någon har positiva erfarenheter av detta.
TomasGBG skrev:Lånar din frågeställning:
Är det någon som "tankar el" under långresor? Jag har själv aldrig skaffat en Typ 2 kabel för detta ändamål eftersom laddningskapaciteten är dålig i Volvon och debiteringstrasslet är allt för stort. Dela gärna med er om någon har positiva erfarenheter av detta.

Ibland och ibland inte. Jag jämförde lite mellan två resor som var inprincip lika där jag på ena resan körde halva batteriet dit och andra halvan hem, andra resan tömde jag batteriet och laddade på platsen för att tömma batteriet påvägen hem. Resa på totalt 11 mil.

Totalkostnad bränsle+laddning blev densamma på båda resorna bara att ena resan förbrukade jag 1 liter mer medans andra fick jag betala laddningen på 14kr.

Har svårt att se någon vinning på riktiga långresor att ladda men samtidigt är det väll bra om laddningen är gratis.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]