Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denesfay
Kan man köra med t.ex 9 tum breda fälgar med 265/30 fram och 10,5 tum breda fälgar med 315/30-21 däck bak utan att AWDn påverkas? Eller kommer AWDn att ta skada, och däcktrycksövervakningen få spel? Eller går det att köra så bara man har samma rullomkrets "per axel"?

Förstår att jag kanske bör fråga en mekaniker på volvoverkstad men några här kanske vet redan nu?
Det viktiga är att rullomkretsen blir samma fram och bak. Med de dimensioner du skriver så skiljer det 4% vilket är alldeles för mycket.

Givet samma rullomkrets med de nya fälgarna så går det mesta bra, bilen vet inte hur stora hjul den har så det enda som blir fel är att hastighetsmätaren visar fel (eller hjulen tar i kanterna om det är riktigt fel dimension). Däcktrycksövervakningen finns två typer, dels de som mäter via sensorer och då måste de nya däcken ha sensorer också, eller den som mäter via abs, då behöver den nollställas vid däcksbytet vilket man kan göra i bilen utan problem.
På min V60 så känner den av däcktrycket via abs eller liknande. Har ej sensorer. Tror det är så på alla vea bilarna. Rätta mig om jag har fel. Ang dimensionerna så upptäckte jag detta efter att jag skrivit inlägget. Man får då givetvis köra med 265/35-21 På 9" och 315/30-21 På 10.5". Då skiljer det endast 0.6%. Frågan är om det ändå blir för stor skillnad. Och hur det kommer se ut med tanke på profilen. Men om man struntar i dimensionerna jag skriver ut så är frågan igentligen bara om man kan köra med en viss procents skillnad på rullomkrets när man har AWD?
Instabil styrning (XC70 -16)

Jag har liknande problem. Hur känns det n&aum[…]

Köpråd V60 Recarge

Elvärmare jag tycker allt den höll m&ari[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Planerar sänka 740:n med 40mm sänkningss[…]

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]