Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
Ilduce77 skrev:Om batteriet är "tomt" tror jag inte den gör 0-100 på 4.9 sekunder.

När batteriet är "tomt" används elen inte för acceleration, utan endast för att driva fyrhjulsdrift om behovet skulle dyka upp pga sladd eller annat tappat grepp.
Du har inte kört en T8 på dynamic och provat va ? Smaska på fullt i dynamic och bilen måste göra allt för att hålla grepp så enligt din killgissning kommer bilen ändå leverera el trots ej prioritering för acceleration
Användarvisningsbild
av Rillee
Måste vara ett magiskt batteri som kan leverera fastän det är tomt :)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
stevvee skrev: mån 17 jun 2019, 08:34
Ilduce77 skrev:Om batteriet är "tomt" tror jag inte den gör 0-100 på 4.9 sekunder.

När batteriet är "tomt" används elen inte för acceleration, utan endast för att driva fyrhjulsdrift om behovet skulle dyka upp pga sladd eller annat tappat grepp.
Du har inte kört en T8 på dynamic och provat va ? Smaska på fullt i dynamic och bilen måste göra allt för att hålla grepp så enligt din killgissning kommer bilen ändå leverera el trots ej prioritering för acceleration
Ja, men min killgissning låter väl ändå logisk. Om du smaskar på för fullt och batteriet är "tomt", så kommer ju "reservelen" inte användas för att få bilen att prestera max och få en tid på 4.9 sekunder.

Den kommer däremot använda reservelen till att fördela kraft till alla fyra hjulen så du kommer iväg, vilket resulterar i att bilen inte kommer komma ner till 4.9 sekunder 0-100 med "tomt" batteri.

Det krävs betydligt mindre energi att bara fördela kraft till alla hjul, än att både fördela kraften och samtidigt trycka på max och förflytta hela bilen.

Vågar sätta en slant på mitt alternativ.

Du får gärna kolla upp det, så får vi se om det är min eller din killgissning som är den rätta. 😁
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Rillee skrev: mån 17 jun 2019, 09:02 Måste vara ett magiskt batteri som kan leverera fastän det är tomt :)
Ja, ett sådant batteri hade varit kanon...

Sanningen är dock modifierad i detta fallet.. 😁

Du har kanske redan koll på det och jag därför sparkar in öppna dörrar, men i vilket fall..

Volvo har elektroniskt delat upp batteriet i två delar. En del på ca 9 kWh och en del på 2 kWh.

Man kan bara använda sig av de 9 första kWh i körningen. Detta för att batteriet slits väldigt mycket mer om man kör det helt tomt, samt att man vill ha en back up till AWD. Det är detta de 2 kWh är till för.

Sen är det min och steeves killgissningar som skiljer sig åt... 😉
Användarvisningsbild
av Rillee
Men om jag kör många 0-100 på raken när batteriet är "tomt" så måste ju även reserven ta slut
av fragge

Som sagt, batteriet blir aldrig helt tomt, bilen ser till att hålla en 20% reserv för accelerationer och 4-hjulsdrift. Så fort du har gått under 20% så laddas batteriet snabbt upp igen av den inbyggda generatorn.
Så, om du inte kör på bana med konstanta fullgasaccelerationer kommer det alltid att finnas kräm i batteriet för att lämna de flesta bilarna bakom dig vid rödljusen.
Här finns ett test på acceleration med laddat vs. "tomt" batteri:
av stevvee
fragge skrev:

Som sagt, batteriet blir aldrig helt tomt, bilen ser till att hålla en 20% reserv för accelerationer och 4-hjulsdrift. Så fort du har gått under 20% så laddas batteriet snabbt upp igen av den inbyggda generatorn.
Så, om du inte kör på bana med konstanta fullgasaccelerationer kommer det alltid att finnas kräm i batteriet för att lämna de flesta bilarna bakom dig vid rödljusen.
Här finns ett test på acceleration med laddat vs. "tomt" batteri:

Nämen.......
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Så kan det gå.. 😁

Hur mycket satte vi?

Tycker ändå det är konstigt att den prioriterar full kraft när batteriet är tomt..

Eller så är det föraren som kör bilen fel och inte kommer ner till 4.9, utan stannar på 5.3....😉
av fragge
Ilduce77 skrev:Eller så är det föraren som kör bilen fel och inte kommer ner till 4.9, utan stannar på 5.3....😉
4,9 sek. siffran som cirkulerar för XC60 T8 är 0-60 mph som en del amerikanska motorjournalister fått till, så filmen är nog ganska rättvisande för 0-100 km/h.

Du säger ju själv att du får b&aum[…]

Det varierar med årsmodeller och nä[…]

Acproblem Volvo 940 -98

vilket kontaktstycke var det? hittade du nån[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.6.4 Mjukvarurel[…]