Moderator: Moderatorer
tunnis skrev:Fast min Merca startar i senaste läget ... och dom lär väll knappast ha certifierat alla lägen ?Så även min Audi A6
Geggan skrev:Det gäller inte Audi, jag hade min i Ekonomiläge större delan av 4 år utan att behöva ändra körläget manuellt.tunnis skrev: ↑tor 21 feb 2019, 22:34 Fast min Merca startar i senaste läget ... och dom lär väll knappast ha certifierat alla lägen ?Fast bara om du kör bilen inom 4 timmar, annars går den tillbaka till default.
Det är nog så de kommit runt det problemet.
mikeman skrev:På tidigare modell funkade det om motorn var igång, du hade växel i D eller R, tog av bältet, la i P eller N och sedan öppnade dörren, då var både radio och motor igång.stevvee skrev:Motorn stänger av sig själv, och släcker tändningen, mha start/stopp men säkert funkar det om man öppnar dörren med växellådan kvar i D eller R.Fjonsson skrev: ↑ons 20 feb 2019, 22:51 Jag stör mig lite på att det inte går att öppna förardörren utan att radion stängs av. Vore ju perfekt om bilen kunde känna av att jag sitter kvar.Audi har samma variant, men om du öppnar dörren med motorn igång för att stänga av den efteråt. är inte radion igång då ?
För övrigt att man oftast inte behöver stänga av bilen utan bara lägga i P och gå ur är fantastiskt smidigt! Blir bra med elbilar framåt där man varken startar eller stoppar bara kör iväg. Fast det kanske är en Tesla gimmick?
PerErikE skrev: ↑lör 23 feb 2019, 08:04Det funkar om man är bekväm med att gå ur bilen med motorn igång och lådan i D och hängande på p-bromsen.mikeman skrev:På tidigare modell funkade det om motorn var igång, du hade växel i D eller R, tog av bältet, la i P eller N och sedan öppnade dörren, då var både radio och motor igång.stevvee skrev:Motorn stänger av sig själv, och släcker tändningen, mha start/stopp men säkert funkar det om man öppnar dörren med växellådan kvar i D eller R.
Audi har samma variant, men om du öppnar dörren med motorn igång för att stänga av den efteråt. är inte radion igång då ?
För övrigt att man oftast inte behöver stänga av bilen utan bara lägga i P och gå ur är fantastiskt smidigt! Blir bra med elbilar framåt där man varken startar eller stoppar bara kör iväg. Fast det kanske är en Tesla gimmick?
Skickat från min iPad med Tapatalk