Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Att bilen måste starta automatiskt i certifierat läge behöver du tro på dock
av tunnis
Fast min Merca startar i senaste läget ... och dom lär väll knappast ha certifierat alla lägen ?
Användarvisningsbild
av frasse4
Även startstopp har ju varit uppe tidigare. Finns ju andra tillverkare som tillåter att det stängs av permanent. Är det någon som har en källa på att det krävs för certifieringen?

I testcykeln fiser de ju runt på typ tomgång men jag kan ju köra som ett svin i alla fall...
av Holloman
tunnis skrev:Fast min Merca startar i senaste läget ... och dom lär väll knappast ha certifierat alla lägen ?
Så även min Audi A6
av Geggan
tunnis skrev: tor 21 feb 2019, 22:34 Fast min Merca startar i senaste läget ... och dom lär väll knappast ha certifierat alla lägen ?
Fast bara om du kör bilen inom 4 timmar, annars går den tillbaka till default.
Det är nog så de kommit runt det problemet.
av Holloman
Geggan skrev:
tunnis skrev: tor 21 feb 2019, 22:34 Fast min Merca startar i senaste läget ... och dom lär väll knappast ha certifierat alla lägen ?
Fast bara om du kör bilen inom 4 timmar, annars går den tillbaka till default.
Det är nog så de kommit runt det problemet.
Det gäller inte Audi, jag hade min i Ekonomiläge större delan av 4 år utan att behöva ändra körläget manuellt.
av PerErikE
mikeman skrev:
stevvee skrev:
Fjonsson skrev: ons 20 feb 2019, 22:51 Jag stör mig lite på att det inte går att öppna förardörren utan att radion stängs av. Vore ju perfekt om bilen kunde känna av att jag sitter kvar.
Audi har samma variant, men om du öppnar dörren med motorn igång för att stänga av den efteråt. är inte radion igång då ?
Motorn stänger av sig själv, och släcker tändningen, mha start/stopp men säkert funkar det om man öppnar dörren med växellådan kvar i D eller R.
För övrigt att man oftast inte behöver stänga av bilen utan bara lägga i P och gå ur är fantastiskt smidigt! Blir bra med elbilar framåt där man varken startar eller stoppar bara kör iväg. Fast det kanske är en Tesla gimmick?
På tidigare modell funkade det om motorn var igång, du hade växel i D eller R, tog av bältet, la i P eller N och sedan öppnade dörren, då var både radio och motor igång.

Skickat från min iPad med Tapatalk
av mf135
Backljus igen. Som någon skrev så är det bländande för bakomvarande men jag vill ha ljus på marken från bilen o 5-10m. Kan man koppla in detta på släpanslutningen någonstans i bilen? Det verkar ju finna direktplus (30) o plus via tändning (15). Där borde väl finnas ström som räcker. Några mA kan man väl låna på backljuspinnen sen för att styra det? Nån som vet hur bilen bestämmer sig för att koppla bort pilot och auto on/off när man har släp?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
PerErikE skrev: lör 23 feb 2019, 08:04
mikeman skrev:
stevvee skrev:
Audi har samma variant, men om du öppnar dörren med motorn igång för att stänga av den efteråt. är inte radion igång då ?
Motorn stänger av sig själv, och släcker tändningen, mha start/stopp men säkert funkar det om man öppnar dörren med växellådan kvar i D eller R.
För övrigt att man oftast inte behöver stänga av bilen utan bara lägga i P och gå ur är fantastiskt smidigt! Blir bra med elbilar framåt där man varken startar eller stoppar bara kör iväg. Fast det kanske är en Tesla gimmick?
På tidigare modell funkade det om motorn var igång, du hade växel i D eller R, tog av bältet, la i P eller N och sedan öppnade dörren, då var både radio och motor igång.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Det funkar om man är bekväm med att gå ur bilen med motorn igång och lådan i D och hängande på p-bromsen.
Typiskt scenario är när man ska tanka och resten av familjen vill fortsätta lyssna på spotify...

Edit: Kanske om man öppnar dörren innan man lägger i P? Måste prova.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]