Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

d98josu skrev: sön 10 feb 2019, 10:45 Får en ny XC60 i mars. Vill inte betala volvo 22000 för vinterhjul utan köper på däckonline / bythjul för ca 13000 kr.

Alltså, skall en fysisk sensor liknande den på bilden monteras eller inte?

tire-pressure-monitoring-system-sensor.jpg
Nej, du slipper dessa. Numera används bilens ABS-system istället...
d98josu skrev: sön 10 feb 2019, 11:14 Tack. Så volvos TPMS system kör med ABS på moderna bilar. Anledningen till frågan var att slippa få en varning i nyllet varje gång man startar bilen. Att skippa övervakning av däcktryck är uteslutet för mig, men nu blir det utan merkostnad.
Precis, tror sensorerna i hjulen försvann 2015...?
Vilka typer av TPMS kan man ha?
Vissa av TPMS systemen övervakar hjulens rotationshastighet, medan andra har sensorer i däcken för att mäta däcktryck. TPMS-system som övervakar hjulens rotationshastighet kallas för "Indirekt TPMS", medan system som mäter själva däcktrycket kallas för "Direkt TPMS".

SKILLNADER MELLAN INDIREKT OCH DIREKT TPMS?
Indirekt TPMS använder sig av information från hjulhastighetssensorer för att mäta varvtal och hastighet på hjulen. Med hjälp av den informationen så kan systemet läsa av storleken på däcken. När systemet märker att ett hjul snurrar snabbare än de andra så räknar den ut att däcktrycket är lågt och varnar då dig som förare.

Direkt TPMS använder istället däcktrycksensorer inuti själva däcken och mäter nivån på trycket. All data skickas sedan till en central modul där den analyseras för att se om däcktrycket är lägre än vad det borde vara.

Fördelarna med indirekt TPMS är att det ofta är mindre kostsamt än direkt TPMS, samt kräver mindre underhåll och programmering. Nackdelarna är dock att det kan bli missvisande om du köper större eller mindre däck eller när däcken blir ojämnt utslitna.

Fördelarna med direkt TPMS är att den sällan visar fel och är lätt att återsynca efter ett däckbyte. Batteritiden är lång och håller ofta i ett årtionde. Det negativa med direkt TPMS är att det generellt är dyrare, kräver mer kostsamma verktyg och när batteriet väl tagit slut så måste hela sensorn bytas ut.

Är du osäker på vilken typ av TPMS system som din bil använder så går det att finna i bilens instruktionsmanual.

Om du har direkt TPMS så måste du även se till att dina vinterhjul har det för att systemet skall fungera.
Har indirekt TPMS på min V90 och direkt TPMS på min BMW. Enda fördelen med direkt TPMS är väl att man kan se trycket på varje hjul för sig men det blir dyrt vid hjulbyte.

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]