Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo S90 T5 2018.

På vintern har jag 18'-fälgar. Aldrig något gnissel från bromsarna. Men direkt när jag sätter på 21'-fälgarna som jag använder på sommaren kommer oljudet. Det gnisslar 90% av gångerna jag vill köra i väg (med eller utan Auto Hold) och även när jag bromsar in till stillastående i till exempel en korsning. Det är just vid väldigt låg hastighet gnisslet uppkommer.

Bilia i Västerås har tittat på det 4-5 gånger och jag väljer olika mekaniker varje gång.
Bilia i Köping har sett på det.
Bilia i Arboga har sett på det också.
Ingen har lyckats komma fram till varför det låter.
Deras svar brukar vara "det är normalt, andra Volvo-bilar låter låter likadant".
Men det är inte sant. Jag kör Volvo som hyrbil ofta och man ser ju Volvo ofta när man är ute och går. Jag hör aldrig detta missljud från någon annan bil än min.
Bilia vill byta komponenter för 15 k (pris för ett halvår sedan) men om det fungerar med vinterfälgarna och då inte avger något oljud kan det väl inte vara fel på bromsarna. Eller?

Finns det någon som har samma besvär?
Vissa fabrikat av bromsbelägg är mer benägna att gnissla än andra. Fråga mig inte varför, har konstaterat faktum :-) Kopparpasta på baksidan kan hjälpa.
Om man alltid bromsar försiktigt så poleras skivorna upp och blir mer gnissliga.
Samma sak händer om man har lätt anliggande broms pga kärvande bromsok, skivorna poleras upp..
Hur fälgstorleken skulle inverka har jag ingen förklaring till. Klart vissa fälgar kanske har "stummare" ekrar (kortare på 18 än 21") som kanske dämpar svängningar i bromsskivan bättre?
Det kanske är förklaringen, 21"-fälgarna har en egenresonans som ligger närmare den som skivor/belägg gillar att svänga med..
Jag skulle nog ha provat bromsbelägg av annat fabrikat, finns många som tillverkar sånt ;-)

Bytt bromsar fram, ett rejält träningspa[…]

Aldrig märkt skillnad mellan sommar o vinterd[…]

Hur mår ni???

Tror inte de går att jämföra mella[…]

235/55-18 under v60 laddhybrid

Det går faktiskt inte. Dels kan problem upp[…]