Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbo2
Hej, var sitter batteriet till voc ? Har hört att det kan sitt i motorrummet ! Får indikation att service erfodras !
Har en v90-18. D3.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Motorrummet.. nej det är ai som blandat ihop det med start/stoppbatteriet ;-)
Voc-enheten sitter under bagagerumsgolvet på V90, under baksätets ryggstöd ungefär. Minns inte riktigt, länge sen jag rev i sånt där.
Hela grejen med e-call är att bilen ska ringa nödsamtal på egen hand efter en krock, därför sitter grejerna inte i motorrummet :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Du kan inte bara byta batteriet utan en omprogrammering krävs hos Volvo.
Batteriet är dyrt.... plus lite arbete.
Tydligen är kontakten lite känslig så det är möjligt att man kan råka dra loss kontaktstycket från kretskortet, så jag lät lämna in för detta i samband med service.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag tror inte omprogrammering är absolut nödvändig men med den får man en ny laddningsalgoritm tänkt att förlänga batteriets livslängd.
Det ligger mycket tankemöda bakom den.. gissa av vem :party:
Japp batterikontakten är en skör ytmonterad historia, jag har råkat bryta loss sådana själv på labbet trots att jag försökte vara försiktig :-/
Vad jag vet så måste du ha en omprogrammering ty annars vet den inte om att det finns ett nytt batteri.
Har läst om andra som bytt men felet kvarstår.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Den här voc-generationen med laddningsbart batteri bör släppa felkoderna efter ett tag när det nya batteriet laddas..
Möjligt att mitt minne sviker :-D
Själv skulle jag sett till att få mjukvaruuppdateringen. Det var visst någon fix för ändringar i mobilnätverket inkluderad också..
Verktyg kamremsbyte

Glömde säga att jag är utan kompres[…]

Glapp i framvagn V70 -06

På min V70 T5 02:a hade jag ett klonk i fram[…]

Batteri till voc

Ja, anpassat för 4G så att nödfunk[…]

OM RYSSEN KOMMER

Det finns säkert fiskebåtar som fiskar[…]