Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

XC90 MY 2024.
Ska ansluta ett separat eluttag och tänkte ta ström från säkringsboxen bak. Där finns lediga säkringsplatser till minisäkring. Det behövs dock en speciell kabelskokontakt som man sätter in undertill på säkringshållaren.
Volvo säljer en färdig reparationskabel, 30772416, men jag vill få tag på bara kontakten så jag själv kan välja kabel. Jag har letat och letat. Hittat snarlika, men ingen som är exakt likadan. Alla saknar den lilla rundade böjen som sitter på sidan av kontakten och som jag antar håller den på plats. Se bild.
Finns det någon som kan hjälpa mig att reda ut vad det är för kontakt?
Tack på förhand!
IMG_7953.jpeg
IMG_7953.jpeg (922.3 KiB) Visad 162 gånger
IMG_7954.jpeg
IMG_7954.jpeg (279.24 KiB) Visad 162 gånger
Det är definitivt enklare. Volvo tillverkar prylar i sådana mängder att de utan vidare kan ha haft någon kontaktdonstillverkare till att ta fram en kundanpassad kabelsko. I så fall hittar du den aldrig på den vanliga marknaden.
Den rundade böjen ska antagligen vara en alldeles rak låshulling. Den har nog blivit misshandlad vid demonteringen :-/
En bild på kontakthuset skulle hjälpa till att identifiera vad det är för typ av stift.
Volvo gillar uppenbarligen JAE-kontaktdon men det kan vara något helt annat..
Kan vara bra att veta att crimptängerna till sådana don ibland kostar chockerande många tusenlappar :-o
Ja, särskilt tänger för industriellt bruk. Det behöver man ju inte för att göra någon enstaka pressning, men en del typer av kabelskor används sällan annat än industriellt och då finns det ofta inte verktyg med lägre kvalitéts- och prisambition.
Att pressa med fel don ger bara problem, oavsett om man gör en eller tusen pressningar.
Jag har för mig att en JAE-tång kostar över 30 000 :-/ Och den är definitivt inte gjord av guld :-D
Finns liksom ingen prispressad hobby-marknad för sånt.
Det skulle vara om man hittar någon billigare tång för Molex-hylsor, som är tillräckligt snarlik för att fungera även på JAE-stift.
Man brukar kunna böja till kabelavlastnings-klamren i efterhand med en spetstång bara själva krimpförbindningen blir bra.
Stort tack för många bra och kloka inlägg! Tack!

Jag har funderat på att skarva. Mest att min pedanta sida vill göra saker utan onödiga skarvar. 😊
När jag sökte runt tänkte jag också om det kunde vara så att Volvo hade en egen kontakt. Men så blev nästa tanke ”är de så jobbiga att de designar en egen säkringskontakt” 😂 Men det är nog just så. Eftersom ingen här känner igen den så har de gjort det. 😊 Och då blir det att bita i det sura äpplet och skarva.
(Bilden är från Volvo själva, så jag tror inte det är en skadad kontakt).
Klok ide att leta efter en kabel på skroten! Lite störigt att jag inte kom att tänka på det själv. 😊

Stort tack till er alla!

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]

Problem med stereo

Säkringarna till Audio och 12V uttagen sitter[…]