Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För någon månad sedan blev det till slut bilbyte. V90 ut - XC90 in! Känns kanon på alla vis utom möjligen i plånboken... :)

Trevligt med en i princip fullutrustad bil, men jag funderar på om det är de feta 22' fälgarna som bidrar till ganska begränsad räckvidd på el. Även när tempen är kring 12-15 grader är det max 55 km innan elen är slut. Märks det skillnad i räckvidd mellan 20' och 22', eller är det snarare andra faktorer som spökar (temp, vägsträcka, gasglad högerfot)? Jag är inte någon större fantast av stora fälgar, så jag har haft tanken att eventuellt byta ner mig, då mest av komfortskäl. Visserligen en komfortabel och rimligt tyst bil redan, men det kan kanske också bli bättre om man siktar på lite mindre fälgar och mer gummi. Någon som har en uppfattning om man borde kunna märka någon större skillnad i komfort om man går ner i stl?

En annan irriterande sak som borde vara lätt att fixa men som åtminstone inte jag hittat lösningen på är enheterna i Volvo Cars-appen. Nu är det mpg som visas och där vore det ju finfint att ha liter/100 km istället. Har försökt hitta var/om man kan ändra detta, men inte kommit hela vägen. Läste någonstans att detta inte går att ändra efter ändring av appen. På något annat ställe så borde appen spegla vad man har för inställningar i bilen, men det verkar inte funka i min bil. Detta var förövrigt samma visa i V90:n med gamla sensus-systemet. Efter uppdatering av appen så blev allt i mpg. Någon som har ändrat detta?

Annars en riktigt trevlig bil! Med åren har man tydligen börjat uppskatta att sitta lite högre och ha mer överblick, snarare än att krypa ner i någon slags sportbilsliknande herrgårdsvagn :)
Jag byter mellan 19" och 20" när jag går från vinter- till sommardäck. Den största skillnaden jag känner har mer med att jag ändrar bredd från 235 till 275 att göra. Bilen blir mer spårkänslig.
Komforten är något liknande. Den ändrar sig betydligt mer om jag byter körläge. Min bil har luftfjädring med adaptiv dämpning.

I appen trycker du på Konto (gubben längst ner till höger), sedan Inställningar/Appinställningar. Där finns enheterna. Åtminstone för mig som har Sensus av gamla modellen, i en 2019.
Hjälp! Volvo 940

Finns det felkoder, lyser lampan?? Det låter[…]

Jag har installerat sprillans nytt batteri, nu har[…]

Volvoverkstaden laddade in uppdateringen på […]

I morse fungerade det igen. Kan tänka mig att[…]