Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martinhellström
Gick rakryggad in på volvo, stolt över mitt nya inköp, kröp ut på knä med andningssvårigheter.
Tänkte jag skulle skaffa en extra nyckel då jag bara fick 1st med bilen, ca 4900 skulle volvo ha.
Har sett att det finns hela nycklar, inkl elektroniken för några hundringar på mer eller mindre suspekta internetsidor.
Fråga till er proffs, finns det någon/något sätt att få en egeninköpt nyckel att fungera med bilen? bara elektroniken alltså(behöver inte själva metallnyckeln)
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Martinhellström, De ska väl koda bort den som saknas med ;-) Kan vara värt att höra med annan ÅF med, ibland finns där någon man passerar utan att man tänker på det
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag köpte en ny nyckel då en av mina krånglar delvis. Den fungerar när jag trycker på knapparna men inte för keyless dörröppning och knappt för att starta bilen utan att ligga på avläsarplattan i mittkonsolen. Det kostade någonstans mellan 2000 och 3000 hos min Volvohandlare att få in en ny nyckel. Jag la bara till den - den halvtrasiga är ju fortfarande halvfungerande.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jodå, för det där hade jag hört. Jag har även provat med batteri från de nycklar som fungerar som de ska och det hjälper inte heller. Batteriet från den halvtrasiga fungerar också utmärkt i andra nycklar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, så långt man kommer åt utan att sprätta upp svarta plasten inuti har jag kontrollerat den. Nyckeln är som sagt inte död utan fungerar precis som vanligt så länge jag trycker på knapparna. Det är däremot tvärt omöjligt att låda upp dörren utan att trycka på nyckeln. Hjälper inte ens om jag håller den mot dörrhandtaget där antennen sitter.
Motorn kan ibland att starta när man väl kommit in, fast jag kan behöva flytta runt nyckeln lite i kupén innan den hittas. Eller lägga ner nyckeln på läsplattan. Ha den kvar i fickan, som går utmärkt med en normalt fungerande nyckel, fungerar sällan med den här.

Mig veterligt har nyckeln inte råkat bada, men jag gav den ändå en omgång av en elektronikfixarspray som brukar vara rätt effektiv för att driva bort fukt och få igång sådant som kan ha oxiderat, men det gjorde ingen skillnad.
av Xanthopteryx
Om du frågar mig hade jag ju försökt ta mig in, ej destruktivt om möjligt, för att syna kretskortet.
Att antennen funkar delvis är ju lite spännande. Frågan är omd et är överslag någonstans så att du tappar effekt, eller om det är någon kallödning eller liknande.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, jag skulle ju kunna obducera den. Nu har jag ju ändå full besättning av nycklar. Men jag tänkte att den kan få hänga med exempelvis i husvagnen, där man kan ha den för att man ska hämta något i bilen men inte köra någonstans. Då räcker det att det går att låsa upp och låsa igen med knappen på nyckeln.

Ibland avlider patienterna när man obducerar, så gör jag det kan det ju hända att min idé blir förfelad.
av least
Se bara till att ha stora glasögat på när du synar dessa kretskort, det är små komponenter och mycket små avstånd.... :-)
Påställning/besiktningsfråga.

som @Lövet skrev. vem som helst kan besikta. […]

230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]