- lör 05 apr 2025, 07:16
#1606221
Hej forummedlemmar.
Jag har ett litet problem som jag känner behöver lite expertutlåtande.
Jag är själv väldigt bilkunnig, men här kan jag inte riktigt sätta fingret på problemet.
Volvoverkstaden visste inte heller vad det kunde vara.
Bilen är en Volvo v90 2017. D3 AWD.
Gått 27000mil nu, men har haft problemet några 1000 mil.
Bilen går helt perfekt. Inga missljud eller konstigheter obelastat.
Problemet kommer när man kör iväg med kall bil alternativt om man stått på tomgång alternativt kört längre sträcka i lugnt tempo.
När bilen blir belastad på lägre varv vid normalt gaspådrag så skriker det till strax innan växling.
Vid låga hastigheter. Ganska högt. Låter nästan lite som en rem slirar, men något mer metalliskt.
Inget som händer hela tiden, utan endast några gånger när man börjar köra.
Kan det vara wastegaten som bråkar? Dags för turbobyte?
Ingen rök, ingen oljeförbrukning.
Växellådan bör väl inte låta om det slirar lite? Är väl normalt.
Som sagt, inget som påverkar bilen i övrigt, men bilen ska säljas och jag vill fixa detta innan så bilen kan säljas med gott samvete.
Tacksam för lite råd.
Mvh.
Jag har ett litet problem som jag känner behöver lite expertutlåtande.
Jag är själv väldigt bilkunnig, men här kan jag inte riktigt sätta fingret på problemet.
Volvoverkstaden visste inte heller vad det kunde vara.
Bilen är en Volvo v90 2017. D3 AWD.
Gått 27000mil nu, men har haft problemet några 1000 mil.
Bilen går helt perfekt. Inga missljud eller konstigheter obelastat.
Problemet kommer när man kör iväg med kall bil alternativt om man stått på tomgång alternativt kört längre sträcka i lugnt tempo.
När bilen blir belastad på lägre varv vid normalt gaspådrag så skriker det till strax innan växling.
Vid låga hastigheter. Ganska högt. Låter nästan lite som en rem slirar, men något mer metalliskt.
Inget som händer hela tiden, utan endast några gånger när man börjar köra.
Kan det vara wastegaten som bråkar? Dags för turbobyte?
Ingen rök, ingen oljeförbrukning.
Växellådan bör väl inte låta om det slirar lite? Är väl normalt.
Som sagt, inget som påverkar bilen i övrigt, men bilen ska säljas och jag vill fixa detta innan så bilen kan säljas med gott samvete.
Tacksam för lite råd.
Mvh.