Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xayide
Hej!

Jag har en XC90 D5 First Edition som har gått 11000 mil och det är dags för första bytet av sommardäck. För närvarande sitter Pirelli Scorpion Verde 275/40 R21 på, men jag vill absolut inte ha dessa Pirelli-däck igen. De är livsfarliga vid regn, vattenplanar lätt och låter fruktansvärt redan som nya.

Jag har skickat ut några förfrågningar och Euromaster föreslog Michelin Pilot Sport EV, som har dämpmatta och klarar bilens vikt utan problem. Vad tror ni om att använda EV-däck på en fossilbil?
xayide skrev: tis 01 apr 2025, 20:20 Hej!

Jag har en XC90 D5 First Edition som har gått 11000 mil och det är dags för första bytet av sommardäck. För närvarande sitter Pirelli Scorpion Verde 275/40 R21 på, men jag vill absolut inte ha dessa Pirelli-däck igen. De är livsfarliga vid regn, vattenplanar lätt och låter fruktansvärt redan som nya.

Jag har skickat ut några förfrågningar och Euromaster föreslog Michelin Pilot Sport EV, som har dämpmatta och klarar bilens vikt utan problem. Vad tror ni om att använda EV-däck på en fossilbil?
Det funkar galant.kör på dom.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Sådana däck fungerar givetvis. Ofta har modell- eller motorspecifika däck egenskaper som är framtagna efter biltillverkarens önskemål och i många fall är sådana däck dyrare. Är det då egenskaper som inte har någon inverkan på din bil kan köpet bli onödigt dyrt. Mitt svar blir därför att det finns många andra däck som också gör ett tillräckligt bra jobb. Det lastindex för Volvos hjul på 21” är 107.
av xayide
Oj då, läste igenom tyred review för Michelin EV, de verkar skräp vid väta och ger lätt vattenplaning. Lite därför jag ville byta ut Pirelli. Får nog bli att titta på Michelin Pilot Sport 4 SUV eller om Hankook finns i rätt storlek. Dessa är ju dessutom tystare och utan dämpmatta som kan lossna. Tack för tipsen!
av KalleJ
xayide skrev:Oj då, läste igenom tyred review för Michelin EV, de verkar skräp vid väta och ger lätt vattenplaning. Lite därför jag ville byta ut Pirelli. Får nog bli att titta på Michelin Pilot Sport 4 SUV eller om Hankook finns i rätt storlek. Dessa är ju dessutom tystare och utan dämpmatta som kan lossna. Tack för tipsen!
Ett "bra" EV däck kommer aldrig vara riktigt bra i vått jämfört med konventionella sportiga sommadäck.
De har mindre mönsterdjup och prioriterar rullmotsånds-effektiv gummiblanding istället.
av Lövet
Sulten skrev:Dessa däck til el bilar är vel fokuserat på energi ekonomisering. Norska NAF har gjort en test på sommardäck för 2025. Här ser man at hjul til spec från Volvo och VW inte är nogra testvinnare. https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekktest-2025
Skulle precis skriva det. Inte sällan levereras EV-däck med mindre mönsterdjup för att minska rullmotståndet. Så kortare livslängd och sämre grepp än "vanliga" varianten.

Tejp på pinne... Tryckluft... Smal dammsug[…]

Känner igen ditt problem, jag är ocks&ar[…]

NGK tändstift fake/kopior???

@Erik Å , Funderar på om själv[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Så här ser det ut över samma omr&a[…]