Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fiskbro
Har en V90 CC 2020 med D4 motorn. Motorlampan tändes och jag får ut felkod P220E00 NOx heater control circuit.

Någon som har tips var man börjar för att lösa problemet?

Hittar otroligt lite på nätet om denna felkod.
av Fiskbro
OK, bra info. Nu har tyvärr min bil passerat 8 000 mil men jag kan ju kolla med Volvo ändå.

Verkar vara inlet sensorn som spökar enligt instruktionen men måste denna kodas in om man byter den eller hittar bilen den själv tro?
av nighthawk
Fick precis samma kod idag.
Vet inte om det har med att jag kört med HVO100 några tankningar och idag körde jag vanlig B7 diesel samt en långkörning.
Fått någon kod tidigare angående Bank 1 och utsläpp men motorlampan har släckts sig själv efter några omstarter
av Fiskbro
Jag har kollat med Volvo och bilen har gått för långt så ingen garanti finns så jag tänker att jag byter själv. Jag har inte fått upp motorlampan än efter att jag släckte den men har ytterligare en felkod P220492. Hittar inte den i dokumentet jag fick tidigare. Någon som har möjlighet att kolla den? Xanthopteryx kanske som verkar ha bra dokumentation! Vore bra om det går att få fram vilken av NOx givarna det är. Vet inte om de är helt lika heller??
av Fiskbro
Nä, tror inte på sådana moderniteter. Slutade använda sökmotorer när Altavista försvann. Jag hyser större hopp till kunniga medlemmar på ett välrenommerat forum som jagrullar. ;-)

Är frontrutan bytt nån gång?

DennisCA's Volvo 850 -97

Idag har jag svetsat fast reparationen, fast jag s[…]

Vad är det för fläckar?

@Bilblind ,Är det hos en bilhandlare. Ett ti[…]

Volvo s70 1998 problem med luften

När bytte du bränslefilter sist, glö[…]