Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S65D
Minns att det har varit lite problem med D5:ans PowerPulse genom åren. Tittar runt bland diesel B5 och undrar om samma problematik kvarstår. Har man ändrat tekniken? Har inte hört nåt här på forumet om de senaste årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ganska säker på att det är borta sedan flera år tillbaka? (Samtidigt med mildhybrid B-utrullandet)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är riktigt att Powerpulse introducerades i samband med introduktionen av S90, som kom som årsmodell 2016. Powerpulse ersattes av lite batteridrift när mildhybriderna kom (B5 diesel).
Användarvisningsbild
av S65D
Så om jag tolkar det rätt är just MY20 utan både PowerPulse och mildhybridsystem. Borde inte motorkoden skilja på ex. MY18 och MY20 om PowerPulse är bortplockad? Båda har nämligen D4204T23.

Om nu MY20 saknar PP, undra vad som kompenserar för bortfallet av komponenten? Hade varit konstigt om D5:an i MY20 är svagare.
Användarvisningsbild
av apersson850
Med årsmodell 2020 lanserades mildhybridtekniken. De motorerna heter B5 diesel, eller D420T2. Om någon 2020 har D4204T23 är det nog en som byggts med överbliven motor med Powerpulse.
Motorerna var inte svagare utan Powerpulse utan bara långsammare i att bygga upp effekten.
Användarvisningsbild
av apersson850
I XC90 står i Volvos informationssida att B5 diesel kom som årsmodell 2020 i alla fall. Men det kan ju också vara olika för olika bilmodeller.
av Malmstroem
Jag har en misstanke att rätt många D5:or rullar utan PowerPulse. Den medför inte så stor skillnad att du direkt märker att den är borta.

Om jag förstått det rätt gör den ingen skada när den inte fungerar. Det tar bara lite (ytterst lite) mer tid för turbon att spinna upp. Så effekten kommer något senare när du gasar. Toppeffekten är samma.

Jag har fått PowerPulse bytt en gång på min XC90. Jag är rätt säker på att den gått sönder igen. Jag saknar den inte tillräckligt mycket för att fixa den igen.
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]