Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefaN75
Hejsan! Har fått ett smått irriterande ljud som kommer från höger fram. Ljudet är av den karaktären att jag först trodde att det var nåt som låg och skramlade/skakade i handskfacket eller att luckan var lös. Så är inte fallet och nu har jag förstått att det inte har med underlaget och bilens rörelser att göra, utan hastigheten och luftmotståndet. Det börjar vid runt 60 km/h och blir mer och mer ju fortare det går och är rätt jobbigt att sitta och lyssna på, då bilen förövrigt inte har en massa ljud för sig. Jag förstår att det finns mycket plast och skit som kan sätta igång och vibrera och det kan vara svårt att veta exakt vad.
Är det någon här som känner igen sig i det här och vet vart det kan tänkas komma? Det är inte metalliskt utan mer knäppande/vibrerande liksom.
Ljudet har blivit mer över tid och jag har ägt bilen i 1 1/2 år.
Är för övrigt väldigt nöjd med den och inte minst bränsleförbrukningen! Men det här är jäkligt irriterande. Har ännu inte anlitat Volvo för att kolla om dom känner till nåt om detta. Provar här först! Jag lovar att återkomma om jag lyckas få tyst på det!
Jag skulle börja med att lyssna från alla platser.
Först kör du och försöker höra var ljudet kommer ifrån.
Sedan ber du någon annan köra och du lyssnar från passagerarstolen.
Rör på huvudet också, mycket.
Sedan vänster bak, mitten, höger bak. Rör på huvudet åter igen.
Det är lätt att luras.
En kollega hade bekymmer med konstigt ljud, han trodde höger fram.
jag satte mig höger fram och, nej, det lät mer från vänster.
Jag satte mig bak och till sut kunde jag lokalisera det till att komma typ i mitten rakt under bilen(!).

Vad var det?
Värmeplåten till avgassystemet, rakt under i mitten av bilen.

Ljud luras jäkligt lätt!

När du Tror att du vet, så hitta en lyft eller motsvarande så du kan komma åt ordentligt. Ficklampa. Lys, peta, dra, greja, vippa, putta och ha dig på alla möjliga delar kring där du tror. Är det plastdelar ivägen som är lätta att skruva bort, gör det för att komma åt.
När du KANSKE tror att du hittat vad det kan vara så försök att göra något så att den delen sitter fast, genom att kanske spänna fast tvättsvampar eller annat. Provkör igen.

Rinse and repeat, typ.

Du kan även ha med fler som kan lyssna, så ni turas om, för att få fler öron som kan försöka hitta varifrån, samt kanske även Vad. Plåt mot plåt ger annat ljud än plast mot plast, till exempel. ELler plast mot plåt. Eller plåt mot plast.
Vindljud på utsidan eller misstänkt skramlande plastdetaljer kan man "felsöka" med transparent packtejp. Tejpa lite här och där och se om det gör någon skillnad :-)
StefaN75 skrev: lör 22 mar 2025, 17:06 Hejsan! Har fått ett smått irriterande ljud som kommer från höger fram. Ljudet är av den karaktären att jag först trodde att det var nåt som låg och skramlade/skakade i handskfacket eller att luckan var lös. Så är inte fallet och nu har jag förstått att det inte har med underlaget och bilens rörelser att göra, utan hastigheten och luftmotståndet. Det börjar vid runt 60 km/h och blir mer och mer ju fortare det går och är rätt jobbigt att sitta och lyssna på, då bilen förövrigt inte har en massa ljud för sig. Jag förstår att det finns mycket plast och skit som kan sätta igång och vibrera och det kan vara svårt att veta exakt vad.
Är det någon här som känner igen sig i det här och vet vart det kan tänkas komma? Det är inte metalliskt utan mer knäppande/vibrerande liksom.
Ljudet har blivit mer över tid och jag har ägt bilen i 1 1/2 år.
Är för övrigt väldigt nöjd med den och inte minst bränsleförbrukningen! Men det här är jäkligt irriterande. Har ännu inte anlitat Volvo för att kolla om dom känner till nåt om detta. Provar här först! Jag lovar att återkomma om jag lyckas få tyst på det!
+1 på mig!
Det är lustigt, pratade med frugan senast idag om att vi har skramlade oljud höger fram på vår v90cc-17, lät precis som något i handskfacket eller typ en isskrapa i dörrfacket som låg och skramlade men inte.
Har kollat, tryckt, bankat på alla paneler, dörrsidor, bältet, takpaneler men det tystnade inte och faan vad irriterande det är i en annars tyst bil!
Fick bara igår en känsla att det lät mer nu när det är lite kallare ute, typ 5-8 grader och neråt, lät ikväll med 2 grader ute men jag fick för mig igår på dagen med nästan 14 grader i solen att det var tyst när jag körde hem...
Skulle verkligen också vilja hitta detta problemet, känns som det kommer innanför handskfacket och hur ska man hitta det utan att riva halva bilen?
Såna här oljud kan driva mig till vansinne!
Hade också ett missljud i kupén som lät från typ instrumentbrädan höger sida, visade sig komma från kåpan vid innerbackspegeln,.
Det var helt omöjligt att lokalisera tills en dag jag hade en gammal bilmekaniker som passagerare, ett mycket lätt knytnävsslag och det har varit tyst sedan dess.
Nu har jag ett annat missljud istället från bagageutrymmet någonstans som är ännu svårare att hitta då det bara dyker upp lite då och då.
När jag försökte utröna vad toppfarten var på den XC70 jag hade tidigare (alldeles lagligt på frifartssträcka i Tyskland) fick jag också ett missljud. Men det kom från sambon i passagerarsätet.
Tack för bra tips! :-) Jag är helt säker på att det har med hastigheten att göra och hur fartvinden träffar bilen. Får väl ta en liten koll under, när jag sätter på sommardäcken. Tog bort kupefiltret och körde en sväng utan det, för att se om det var därifrån som ljudet uppstod på nåt sätt, men såklart inte. Men väldigt lätt att byta det själv, om man jämför med V70.
Hej igen! Satte på sommardäcken idag och fick då se att innerskärmen satt lös pga att en skruv helt enkelt saknades. Så svårare än så var det inte, men ljud är som bekant svåra att lokalisera. Var helt säker på att det kom innifrån instrumentpanelen eller nåt. Men tackar så mycket för engagemanget och uppmanar alla att passa på att kolla skruvarna i hjulhusen när ni ändå har hjulen borta.

Bra jobbat Xanthopteryx! Nyttig läsning! La d[…]

Bekräftar att något är knas med mj[…]

Gôtt de ☀️☀️☀️

Det är ett ganska överkomligt pris kan j[…]