Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linus551000
Tjenare, köpte precis en v90 som gått 16xxx mil. Upplever att den ”slänger” i växlarna, nästan som om du kör manuell och gasar lite och släpper kopplingen. Tycker även att den är lite hård i växling. Detta sker i både upp och ner växling. Värst när den är kall men det kvarstår när bilen körts. Kan även tycka att den ”slirar” koppling när den är kall. Har baskunskaper men är lite osäker på hur dessa lådor är byggda och vad det kan vara. Har nämligen 14 dagars öppet köp så frågan är om jag borde lämna tillbaka bilen?
Tack på förhand!
Mvh Linus
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hade antingen gett upp den helt eller sagt att säljaren får kosta på ett oljebyte i automatlådan. Blir den bra efter det hade jag behållit den, men om inte så hade jag fortfarande lämnat tillbaks bilen. Bäst skriva ett skriftligt avtal på den överenskommelsen.
Vore jag handlaren hade jag nog då föredragit att ta tillbaka den och hoppas att nästa spekulant inte begriper sig på växellådor.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Att växellådan håller på växlarna lite längre är helt normalt medan transmissionsoljan har en temperatur på under 20 °C.

Din beskrivning av den generella växlingen låter däremot inte lika normal. Sett till bilens mil är det en bra idé att få oljan utbytt och bäst är att få det utfört hos en verkstad som vet hur det ska gå till. Jag har fått oljan utbytt på tre bilar och då har töm och fyll-metoden, som kräver runt 12 liter olja, använts. Även om bilarna i fråga innan bytena växlade väldigt fint, växlade de efter bytet så gott som sömlöst.

Istället för att spendera tusentals kronor på ett byte av oljan, i hopp om att lösa ett problem på en nyinköpt bil som enligt dig omfattas av öppet köp, hade jag kontaktat säljaren. Då kan du förklara samt demonstrera problemet och se vad de är villiga att göra.
av Robkwi
Hej

Att den ”slirar” och är segare i växlingarna (växlar senare) är normalt när automaten är kall. Framför allt på vintern. Men det skall gå över efter några minuter och nån kilometer. Det är min erfarenhet i alla fall.

Sen när den är varm skall det gå mjukt och fint.

Har för mig att Volvo inte ställer krav på oljebyte i sina automater. Jag skulle dock gjort ett oljebyte runt 80-100k mil. Så en 16k borde i så fall kanske vara inne på andra oljebytet, men det är som sagt så jag skulle ha gjort. Men kan tänka mig att majoriteten inte byter olja på automater.

Är inte säker på att handlaren går med på oljebyte just av den anledningen att Volvo inte kräver oljebyten. Och har hört att en kass låda kan bli sämre vid ett oljebyte, men vet inte om det är sant; kanske nån mekaniker som vet.

Så att behålla bilen är en risk om inte handlaren vill hjälpa dig. Då skulle jag nog personligen övervägt att lämna tillbaks den om du har öppet köp.
av Xanthopteryx
Jag har bytt vid 6.000 och planerar nytt kring 12 ungefär.
En kollega som köpt en V90 -18 hade också lite märkliga växlingar men bytte olja och den förefaller ha blivit bättre senaste jag hörde något.

Adaptering tror jag också kan vara bra att nollställa - har förstått det som att lådan lär sig körmönster på något sätt och därmed kan växla annorlunda, så, ny olja och nolla adapteringen tänker jag.
Är mjukvara och så uppdaterat som sig bör?
Användarvisningsbild
av apersson850
Robkwi skrev:Att den ”slirar” och är segare i växlingarna (växlar senare) är normalt när automaten är kall. Framför allt på vintern.
Bytte nyss oljan i automatlådan på den XC90 jag köpt begagnad. Den har gått 18000 mil. Den är inte märkbart segare när den är kall. Själva växlingen känns aningen mer, men det är inte mycket det heller.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Ja, det stämmer. Exempelvis varvar den sexstegade växellådan (Aisin TF-71SC) i en bekants V40 D3 MY17 inget nämnvärt vid kallstart jämfört med den åttastegade (Aisin TG-81SC) i min V40 Cross Country D4 MY18. Det stämmer även överens med de andra versionerna av den åttastegade växellådan som suttit i de senaste bilarna jag haft; det stämmer åtminstone för de som inte haft AWD, där uppvärmningen av växellådan varit mer diskret enligt mig.
av nighthawk
@Linus551000, Har precis samma problem med min, lämnade in den på Helmia och ville att dom skulle spola lådan. Fick tillbaka den, ingen skillnad, däremot hade dom endast bytt oljan för jag hörde av mig till en annan verkstad och där sa dom att man använder 12-20L olja när man spolar.
På min hade dom endast använt 5L.
Adaption hjälpte inte.

Det blev oftare märkbart efter dom bytt oljan och den blir inte bättre även om man kört den varm.

Felet för mig ligger tydligast när den ska lägga i 4ans växel, både från 3-4 och 5-4. känner av 6ans växel men det är så pyttelite.

Fick rekommendationen av en annan Helmia verkstad att spola på riktigt men då finns det en risk att skit lossnar och hamnar i filtren som kan göra den värre.

Något som jag skulle vilja prova är att lägga på polestar optimering.
Gasar jag på när jag kör iväg så slirar den inte lika länge innan den hittar växeln, men det gör ont i själen när den slår i växeln.

En riktig lösning på problemet vore en dröm att slippa ångesten, en lösning som helst inte innefattar en ny låda....

Beställde Ditec® Original idag till min n[…]

Leverans av XC60 i juni 2025

Årsmodell 2026 gick i produktion vecka 17 ef[…]

Hej Finns det någon här som har tillg&[…]

Har nu lusläst det mesta som går att fi[…]