Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Jag har precis köpt mig en ny bil (ny för mig) Volvo xc90 t8 från 2016, däcken bytes till vinterdäck förra torsdagen innan leverans nu när jag körde hem bilen så får jag upp meddelandet ” däcktryckssystem service erfordras” har försökt fylla på, de är på ungefär 2.7 bar just nu, dock så försvinner inte meddelandet och jag har en tpms lampa i mätarhuset. Har testat att kalibrera men efter att jag har kört i ungefär 10 minuter över 30 så får jag istället upp meddelandet ”kunde ej kalibrera försök igen” sedan tar det ett tag innan jag kan kalibrera igen då knappen blir ”grå”. Hur tar jag mig tillväga och är de bara något simpelt?
Uppskattar alla svar:)!
Vill minnas att XC90 kom med både dTMPS och iTMPS under MY16. Ett sådant felmeddelande som du beskriver orsakas när en bil med dTMPS har fått hjul monterade utan däcktryckssensorer. Har bilen iTMPS kan det i så fall handla om ett ABS-relaterat fel. Däcktrycket är med stor sannolikhet inte problemet.
ShogunX skrev:Har bilen iTMPS kan det i så fall handla om ett ABS-relaterat fel.
Har haft det problemet på vår nyaste XC70. Men då skriker den om en flock andra fel också, vilket inte verkar vara fallet här. Jag tror också på att den bilen har dTPMS med tryckgivare i hjulen.
Hmm intressant det är alltså inget problem då? Och jag bör då inte vara orolig att fortsätta köra ut med meddelandet hela säsongen med tanke på att jag har rätt luft i däcken. Ska jag eftermontera det eller är de inte möjligt? Med tanke på att man inte vill få upp meddelandet hela tiden. Sommar däcken som var på innan gav inte ngt fel meddelande när jag provkörde. Vilket antyder väll på att vinterdäcken är skälet. Köpte den från en volvo återförsäljare så har svårt att tro något annat. I alla fall tack för svaret och hjälpen det uppskattas :)!
Josephsoro skrev:Hmm intressant det är alltså inget problem då? Och jag bör då inte vara orolig att fortsätta köra ut med meddelandet hela säsongen med tanke på att jag har rätt luft i däcken. Ska jag eftermontera det eller är de inte möjligt? Med tanke på att man inte vill få upp meddelandet hela tiden. Sommar däcken som var på innan gav inte ngt fel meddelande när jag provkörde. Vilket antyder väll på att vinterdäcken är skälet. Köpte den från en volvo återförsäljare så har svårt att tro något annat. I alla fall tack för svaret och hjälpen det uppskattas :)!
Itpms kom till my17 har jag för mig, så din -16 har helt säkert sensormätning.
Är det silverfärgade ventiler på sommardäcken men inte vinterdäcken? Isf har du svaret där.
Det är inte så lätt att känna igen sensorventiler på Volvo. I alla fall inte för mig.

Det var först i år som jag upptäckte att jag fått vinterdäck för en XC90 -16 till min -17. Däcken hade sensorventiler. Jag hade inte upptäckt det på ett antal år.

Sensorventilerna byts normalt inte när du byter däck. Har du "vanliga" ventiler så byts de av alla seriösa däckhandlare. Jag bytte till nya dubbdäck förra vintern, och blev något förvånad när två av ventilerna inte höll tätt i höstas.

Det visade sig att det var sensorventiler. Jag har fortfarande kvar sensorventiler på två av däcken. Hoppas att de håller tätt ett tag till.

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]

Solenoid b4b

Om jag mins rätt hade alla Volvo fram till Am[…]

Har nu kört ca 30mil, samt 'kört vå[…]